Mikael
    Hej,
    hösten 2016 hade jag tänkt att söka in till högskoleutbildning. Jag tog studenten från Medieprogrammet i 2001 och har endast läst (enligt vad jag kan utläsa) 2220 gymnasiepoäng +110 poäng i utökad tid!? Hur ska jag räkna? Är jag ens behörig att söka?

    Med vänlig hälsning
    Mikael

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Mikael!
    Om du har Slutbetyg från 2001, läs på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-fore-2010-/

    För alla högskoleutbildningar krävs det Grundläggande behörighet.
    Ofta krävs det också Särskild behörighet.
    Se på länken ovan - om du har Grundläggande behörighet.
    Särskild - är det väldigt olika vad som behövs, beror på exakt VILKEN utbildning på högskola som du vill läsa.

    Det absolut bästa är att boka tid med SYV på Komvux i din kommun (där du är folkbokförd), ta med dig dina betyg och ni får tillsammans reda ut
    1. om du har Grundläggande behörighet och om inte - vad fattas?
    2. om det krävs Särskild behörighet - har du den nu - om inte, vad fattas?

    Om det fattas ngt., kan du då direkt anmäla dig till kurserna.
    Om inget fattas, kan du söka till högskola innan 15 april - till start hösten 2016.

    Tips - se på www.yhguiden.se om du hittar någon Yrkeshögskoleutbildning som blir av intresse för dig.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare