Tilde
    Hur får jag högskolebehörighet om jag väljer handel och administrationsprogrammet? Jag antar att jag behöver gå extra kurser men vet ej vilka i så fall. Jag vet heller inte hur jag väljer dem.

    Jag tror inte att jag kommer fortsätta mina studier efter gymnasiet men jag vill ändå ha möjligheten ifall jag ändrar mig.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

     Hej Tilde,

    På HA gäller

    Alla elever på alla yrkesprogram har Rätt att läsa kurser för grundläggande behörighet till högskolestudier. På HA är det engelska 6 och svenska 2 och 3 /eller SAS, svenska som andraspråk 2 och 3/ som "fattas" för att man ska ha grundläggande behörighet.
    Eftersom det är elevens rättighet, kan inte gymnasieskola neka. Det är i så fall bara att, innan årskurs 2, säga till på skolan, att du vill läsa kurser för grundläggande behörighet.