Hej Victor,

    du behöver få ut ditt Examensbevis. Egentligen räcker det med godkänt betyg i matematik 1a, som är minimikravet för att få Examensbevis. Om du inte har godkänt betyg i matematik 1 /så förstår jag i alla fall innehåll i din fråga - att du idag inte har godkänt betyg i matte 1/ - läs matte 1a på komvux.
    I fall du inte får godkänt i matte 1a, kan du inte få ut Examensbevis och blir med det inte behörig till högskola.

    Om du får godkänt betyg i matte 1a, så kan du försöka göra planering med SYV på komvux  så att du tar examensbevis från ett yrkesprogram eller från Estetiska programmet /för att där krävs det inte matte 2/, alternativt att du tar examen från Samhällsvet.programmet med F betyg i matte 2b.

    Det är tyvärr så att det för SA, samhällsvet.pr att matte 2b är en obligatorisk kurs. Men det går bra att ha F betyg i examensbeviset. F-betyget drar ner medel-snitt-betyget /ditt jämförelsetal/ ganska mycket - därför skulle mitt första alternativ vara att försöka undvika ha F betyg i examensbeviset.

    Men utan godkänt betyg i matte 1a, som är den lättaste mattekursen på gymnasiet, går det över huvudet taget inte ta ut examensbeviset, oavsett vilket gymnasieprogram det gäller.

    Ett annat alternativ är att försöka hitta någon utbildning eller yrke där du kan klara dig utan examensbeviset från gymnasiet.

    Till högskola kan man >>bli behörig även på "reell kompetens", där matte 1a räcker, men du måste i så fall bl a ha 3-årig arbetslivserfarenhet och så måste du också göra högskoleprovet.

    Återkom om du har fler frågor!

    ANNA