Hej Ina,
    har du även ett Slutbetyg eller ngt. annat utbildningsdokument från gymnasiala studier, förutom Samlat betygsdokument? detta frågar jag för att försöka avgöra om du har Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Om du tidigare har i Sverige läst på högskolenivå, borde du ha grundläggande behörighet.
    ****
    Ang. studier på komvux
    Du kan söka till komvux - i den kommunen där du är folkbokförd. Om komvux tar in eller inte, kan bara komvux i din kommun svara på. Det är inte förbjudet att läsa om, (läsa på nytt) samma eller motsvarande kurser, men ofta uppger komvux att de inte har råd. personer med kort tidigare utbildningsbakgrund måste prioriteras och då finns det tyvärr sällan möjlighet att ta in för att läsa samma eller motsvarande kurser.
    ****
    Det är mycket möjligt att komvux tar in dig på Engelska 7 som är nästa/överliggande kurs, efter eng.6 (som är motsvarande kurs för EngB).

    För att bli behörig till högskolestudier - i Sverige - måste man ha Grundläggande behörighet, som går att uppnå på olika sätt.
    Info finns bl.a på antagning.se/sv men det finns också möjlighet till undantag och Reell kompetens/En annan väg.
    Godkänt betyg i Eng B, om man, för övrigt inte har några andra gymnasiala betyg, ger inte grundläggande behörighet.
    Sedan, förutom grundläggande behörighet, kräver många utbildningar även Särskild behörighet (som är olika för varje utbildning).

    • : Tack så mycket! Jag har betyg från komvux i Eng A och B, Religion A, Företagsrkonomi A och B, Spanska A, Svenska A, B och C, Bi A, Hi A och B. Det står dock inte slutbetyg på betygen utan samlat betygsdokument.
    • Anna : Har du innan du läste på komvux ngt. utbildningsdokument från Gymnasiet?
    • Anna : Om du inte har ngt. annat utbildningsdokument ang. gymnasiestudier, bedömer jag att du har får få betyg/poäng för att uppnå kraven för Grundläggande behörighet; se info på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasial-vuxenutbildning/Slutbetygsamlat-betygsdokument-fore-2010/ - mitt råd är att du bokar tid hos SYV på komvux i din kommun.
    • : Hej och tack så mycket! Jag har avgångsbetyg från tvåårigt gymnasium 1990.
    • Julia : Det bästa rådet vi kan ge att du tar alla dina betyg och går pratar med SYV på komvux i den kommunen där du är skriven/folkbokförd. Avgångsbetyg kan se ut på olika sätt... Vid behov kan SYV på komvux kontakta en betygskunnig expert; och i så fall behöver man ha dina betyg framför sig för att kunna se alla kurskoder och andra detaljer på betygen, som kan spela stor roll.
    • : Okej. Tack! Då får jag göra det. Tack för hjälpen!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer