Wictor
    Hejsan!

    Jag tog studenten med ett samlat betygsdokument år 2011 då med 900 godkända poäng. Jag har nu sedan januari 2017 studerat ytterligare 1150 poäng på vuxenutbildning. Alltså har jag för tillfället 2050 godkända poäng. 50 poäng är dock estetisk verksamhet (ESV1201) och 50 poäng är växelström trefas (ELL1203).

    Jag har minst godkänt betyg eller E i Svenska 1, Svenska 2, Engelska A, Engelska 6, Matematik A, Matematik B, Matematik 3C, Matematik 4, Naturkunskap A, Religionskunskap 1 och Samhällskunskap 1B.

    Vad exakt behövs för att jag ska få en generell högskolebehörighet? Om vi bortser från specifika utbildningar krav.

    Behövs 2250 godkända poäng? Eller är det 2400 godkända poäng? Behövs Svenska 3? Måste jag följa en specifik gymnasielinje som finns idag? Kommer min estetiska verksamhet samt trefaskurs att försvinna från betyget?

    Mycket tacksam om någon kunde reda ut detta.

    Vänliga hälsningar,
    Wictor

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Wictor,

    när du slutade gymnasiet år 2011 läste du Mot Slutbetyg - och reglerna finns på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat. För att uppnå grundläggande behörighet behöver du antingen få ut ett slutbetyg elle examensbevis - från komvux.

    Slutbetyg kan utfärdas fram till 1 juli 2020, ej senare. Efter det är det endast examensbevis som får utfärdas (om inte det blir en förlängning av möjlighet att få ut slutbetyg från komvux).

    Det är fördelaktigare för dig att få ut SLUTBETYG jämfört med Examensbeviset. Det är friare kurssammansättning i Slutbetyget och färre poäng som krävs. Men för det krävs det att rektor på komvux fattar beslut att du kan få läsa mot Slutbetyg. Detta efter som det är sedan några år Standard - att läsa mot Examensbevis.

    De specifika frågorna som du ställer - t.ex om Svenska 3 behövs? - är svar beroende på vilken typ av dokument du läser mot - Slutbetyg eller Examensbevis.
    I examensbeviset är det så att det finns 2 typer av examensbevis - Yrkesexamen och Högskoleförberedande examen; och för HÖGSKOLEFÖRBEREDANDE EXAMEN krävs det godkänt betyg i bland annat svenska 2, 3 och i engelska 6 (gamla kurser Svenska B och Engelska B + en ny kurs svenska 3, som ej har motsvarighet i det gamla systemet).
    Om du får lov att läsa mot ett Slutbetyg behöver du minst 2350 betygsatta poäng; av dem 10% kan vara icke-godkända betyg (men givetvis är det bättre att ej ha icke-godkända betyg in i sitt slutbetyg).

    Det är alltså 2 olika uppsättningar av reglerna - för Examensbevis och för Slutbetyg. OBS! du måste hinna få ut ditt Slutbetyg innan 1 juli 2020. Hinner du inte det, måste du sedan läsa mot Examensbevis, vilket kan innebära flera terminers studier för dig (pga många gamla kurser ej kan "konverteras" till nya och med det - kommer att försvinna "för dig"). Betyg i enskilda kurser gäller visserligen tillsvidare, men ibland får de ej tas in i ett examensbevis.

    Sedan taänker jag på din ålder också... det finns 8-års regeln som säger att kurser/betyg som är äldre än max 8 år ej får tas upp i ett Slutbetyg, men Undantag kan finnas. Förhoppningsvis kan rektor på komvux anse att ditt Samlade betygsdokumentet som är från 2011 innehåller betyg som ALLA är från år 2011... även de du fick år 2009... :) - för annars så kan du inte ta in betyg i de kurser från årskurs 1 in i ditt Slutbetyg. Vanlig praxis är den att man får lov att ta in betyg från ett Samlat betygsdokument från 2011 t o m våren 2019... annars så kan man försöka argumentera så här: exempelvis om du har betyg i Matematik A från 2009 men i år läste Matematik 2 på komvux, säger man att du genom högre studier i samma ämne höll kunskaper i lägre kurser "vid liv" och rektor kan bevilja ett undantag och ta in kurser som är äldre än 8 år in i ditt Slutbetyg.

    Tips: gör en ordentlig /skriftlig/ planering på komvux... inte bara "hon sa....att..." för att "hon" kan sluta på komvux om några veckor och så står du där och en ny person säger ngt. annat... utan kräv SKRIFTLIG PLANERING mot Slutbetyg där ni skriver vilka betyg du redan har och kommer att ta in i ditt slutbetyg och vilka kurser som fattas och du måste skaffa dig betyg i dem.

    På komvux i större städer kan någon sort "betygsgrupp" finnas - samråd mellan flera olika syvar som slår sina kloka huvudena ihop och presenterar sedan förslag till Rektor på komvux, som godkänner eller avslår... så får du sedan beslut om vad rektor har bestämt.

    När ni har gjort planering mot ett Slutbetyg, kräv att du får en Kopia på den planeringen och att planeringen blir underskriven både av SYV och av Rektor på komvux. Detta för att det inte sedan skulle uppstå en situation att personal har bytts ut och de nya säger "Vem sa det till dig? det stämmer inte...".

    Om du kräver en skriftlig ordentlig Planering mot ett Slutbetyg och att komvux behåller original men du får en VIDIMERAD KOPIA av dem... då blir komvux-personal tvungna att ta det på allvar, undersöka noga vad som gäller, för de skulle inte våga få ner på pappret ngt. som kanske inte riktigt stämmer... Detta säger jag av egen erfarenhet - har träffat studerande som blev lovade saker men som sedan ej fick det som de trodde de blev lovade. Ibland händer det tyvärr Förändringar av reglerna och mycket snabba "ryck"... men som tur är inte så ofta... förhoppningsvis förändras inte ngt. från idag fram till den dagen du får ut ditt slutbetyg.
    Det är fördelaktigt för dig att få ut ditt SLUTBETYG snarast /innan reglerna ev har ändrats/ men samtidigt få så höga betyg i kurser som ska ingå i ditt Slutbetyg som möjligt. Detta för att få högre meritvärde.
    Fördelaktigt att ha Engelska 7, Moderna språk 3 och 4 och/eller högre kurser i matematik ! för att de ger Meritpoäng/exatrapoäng.

    • : Okej, tack så mycket för ett snabbt svar. Om nu rektorn låter mig läsa mot slutbetyg, behöver jag då fortfarande läsa Svenska 3?
    • Julia : Nej, i Slutbetyget är det Svenska A och B som är obligatoriska kurser. Svenska 3 skulle du endast behöva om en eftergymnasial utbildning Specifikt skulle kräva Svenska 3 för Särskild behörighet.
    • Julia : Läs även alla de utökningar - ovan - av mitt svar.
    • :

      Okej, så om jag förstått allt rätt så om rektorn är snäll så fattas det endast 200 valfria poäng för mig för att nå slutbetyg? Jag håller nämligen på med kurserna, Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 samt Rätten och Samhället som avslutas nu på fredag.

    • Julia : Det handlar inte om att rektor är snäll. :) Reglerna säger att "om studerande har minst en kurs, vilket betyg ej kan omvandlas och tas in i examensbeviset ELLER OM OMVANDLINGEN INNEBÄR NACKDEL FÖR ELEVEN, då får man - på Undantag - läsa mot Slutbetyg, men endast fram till 1 juli 2020". Och just detta "nackdel"... behöver TOLKAS. Om du har tur och har betyg i kurser som kan tas in i Slutbetyg men skulle inte kunna tas in i Examensbevis - måste rektor rimligtvis fatta beslut att du ska få läsa mot Slutbetyg. Annars är det "nackdel vid omvandling" dom behöver Tolkas. Tolkningsföreträde är det rektor som har. På samma komvux brukar samma tolkning göras, oberoende om det är du eller någon annan det gäller. Men du har ju dina "unika betyg" ... inte samma betyg än andra, så det är en svår fråga ibland... förhoppningsvis får du beslut om att du kan läsa mot ett Slutbetyg. Vi håller tummarna!
    • Julia : Första och Viktigaste frågan är om du ska läsa mot slutbetyg eller exambevis. Det är olika regler. Få reda på vilket betygsdokument du ska läsa mot. Och gör ordentlig SKRIFTLIG planering och få en vidimerad kopia av den planeringen - "i handen" och spara den. Sedan följer du den planeringen. Det är det bästa rådet jag kan ge dig.
    • :

      Okej? Med tanke på att jag har två kurser som inte kan omvandlas samt att om jag läser mot examensbevis har jag gjort 47% av ekonomiprogrammet ( som är det närmaste ett examensbevis enligt skolverket) borde det väl innebära en nackdel för mig? Istället för att ha 2050 poäng och läsa 200 poäng till för att få slutbetyg. Är det ens en tolkningsfråga?

    • Anna : Vi hoppas du får svar från din komvux att du kan läsa mot ett Slutbetyg. Vi håller tummarna! Ansök om det. vi hoppas du får ett positivt svar.
    • : Absolut, jag ska göra det. Problemet är att rektorn som jag haft ska sluta i juni och jag sa att jag kunde vänta till nästa. Nu blev jag osäker dock. Hur som helst, tack så jättemycket för all hjälp. Superuppskattat!
    Läs alla kommentarer