Hanna
    Hej. Jag har precis börjat tvåan där jag läser djursjukvård. Jag valde natur som högskoleförberedande men har insett att det vart väldigt mycket plugg. Jag vill inte bli veterinär men siktar mot djurskyddsinspektör eller bara nån form av djurräddare. Behöver jag läsa matte 1,2,3 o 4, kemi 1,2 och fysik 1,2 för att göra det eller kan jag hoppa av? Är snart klar med matte två så funderar på att hoppa av efter det. Men vill ju ha chans till att plugga vidare i framtiden om jag verkligen vill.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    om du är nära till att få betyg i matte 2, tycker jag du ska försöka få det betyget. Och sedan om du tycker det är för tufft att läsa fysik och kemi och/eller mer matte - prata med syv på din skola om att gå tillbaka till "ett vanligt naturbruksprogram", utan Natur-vetenskaplig behörighet.
    Ang. plugga vidare efter gymnasiet, så finns det många yrken inom djurskötsel och djursjukvård. Skulle du behöva komplettera med vissa betyg för att bli behörig till en viss eftergymnasial utbildning, kan du förhoppningsvis göra det på komvux eller på en folkhögskola; ännu ett alternativ är att läsa på basår på högskolenivå.

    Ang. vilken utbildning som krävs för de olika yrkena - var god se yrkespresentationerna:
    bl a - Djurvårdare och Djurskyddsinspektör. De yrken som kan intressera dig kan finnas både inom Naturbruk och inom Djursjukvård.