JA, HENRIK! på nivå ett får man fritt byta ut Mattekurserna med varandra, dvs du kan ha Matte 1a betyg i examensbeviset från Naturvetenskapsprogrammet eller Tenikprogrammet eller något annat högskoleförberedande program.

    På nivå två krävs det rektorsbeslut för att byta ut kurser.

    Du är behörig att läsa Matematik 2c om du har godkant betyg i Matematik 1a, dock kan det kanske bli lite svårt att hänga med - då skillnaden mellan spåren rinns: c-spår är det avancerade spåret. Jag skulle kanske rekommendera att gå från matte 1a tll 2b och sedan till 3c.

    Jag ser att du är 21 år och jag gissar på att du läser på komvux.

    Om du läser på gymnasiet (ungdomsgymnasiet) då krävs det rektors beslut om för att du ska ha betyg i matte 2b (i stället för 2c) i Examensbeviset för NA- eller Teknikprogrammet, men på komvux finns inte programmen på samma sätt som på gymnasiet. Det borde därför gå bra att ha betyg i matte 1a och sedan 2b och sedan 3c i ett högskoleförberedande Examen från komvux.

    En mycket bra idé är att - i fall du läser på komvux - att göra Studieplanering (planering av Examensbeviset) tillsammans med SYV på komvux.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig.

    ANNA