Yus
    Jag har kunskaper inom många ämnen eftersom jag har gått gymnasiet utomlands.
    jag tänkte göra alla högskoleförberedande kurser som prövningar på vuxen utbildningen.
    Till mina 2 frågor.
    Kan man göra så? Och vilka är högskoleförberedande kurserna ?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Yusra,

    vad är ditt mål? Om du vill bli behörig till högskola/universitet - behöver du få ut Examensbevis. För att få Examensbevis från komvux behöver man BETYG i minst 2400 gymnasiala poäng och av dem Godkända betyg i minst 2250 gymnasiala poäng.
    Av de är vissa kurser Obligatoriska som t.ex Matematik 1 (100 poäng); Svenska eller svenska som andraspråk 1, 2 och 3 (varje kurs á 100 p); Engelska 5 och 6 (varje kurs á 100 p), Relitionskunskap 1a1; Samhällskunskap 1a1; Historia 1a1 (varje kurs 50 poäng)  och  godkänt Gymnasiearbete* - de är obligatoriska, oavsett vilken inriktning din Examen ska ha (om du vill få behörighet till högskoleutbildningar).

    * OBS! tema för Gymnasiearbete måste överensstämma med den inriktningen som ditt Examensbevis ska ha; Gymnasiearbete gör man i senare del av utbildningen (på gymnasiet gör man det under åk3, under sista året, alltså). Att göra Prövning i Gymnasiearbete bör du göra när du garanterat vet vilken inriktning din examen från komvux ska ha.

    Sedan kan ännu ett antal obligatoriska kurser tillkomma, beroende på vilken inriktning du vill att din examen ska ha - samhällsvetenskaplig, teknisk, naturvetenskaplig, humanistisk... - ?

    Du kan välja:
    antingen börjar du anmäla dig till prövningar i de kurser som är obligatoriska, oavsett vilken inriktning din examen sedan ska ha (se listan ovan);

    eller

    direkt bokar tid hos Studie- och yrkesvägledare på komvux i den kommunen där du är folkbokförd för att göra Planering av examensbevis tillsammans med SYV-en.

    Du ska behöva göra prövningar i ca 30 gymnasiala kurser (kostnad för prövningsavgifter - ca 15 000 kr.).

    Hälsningar

    Daniel SYV

    • : Låter bra! Så frågan är kan jag få ut examenbevis genom prövningar eller måste jag verkligen gå om 3 år gymnasiet ?
    • Liselotte : Får du godkända betyg på prövningar, borde du kunna ta ut ditt examensbevis från komvux. Vi känner inte till ngt. fall då det verkligen har skett. Varför det är svårt att göra så som du vill - ? Olika anledningar: kostnad för prövningar; att man ej får studiemedel när man läser på egen hand; ... måste få någon sort inkomst ju... kan också vara svårt att hitta var man kan göra prövningar i alla de kurser som man behöver få betyg i. Börja anmäla dig till en eller några få prövningar och se hur det går till. Sedan kan du bestämma dig hur du går vidare. Lycka till!