Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej

    Du kan inte få en civilingenjörsexamen om du inte är antagen till civilingenjörsprogrammet. Det vill säga att ha en högskoleingenjörsexamen + masterexamen ger inte titeln civilingenjör även om utbildningarna är likvärdiga i tid och i mångt och mycket läser likvärdiga kurser.  Man kan visserligen ansöka till civilingenjörsutbildningen och få kurser tillgodoräknade som högskoleingenjör men det är en längre väg att gå.

    Hoppas detta besvarar din fråga.

    Med vänlig hälsning, L.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan, jag har nu fått svar från en Central Studievägledare
    på KTH, Universitetsförvaltningen
    från Avdelningen för studentservice. Läs hennes svar nedan:

    "Hej!

    Det är en fråga som blir alltmer vanlig och tyvärr är den inte så enkel att besvara men vi gör ett försök.

    Efter slutfört högskoleingenjörs- och masterprogram på KTH uppfyller man examensfordringarna för en högskoleingenjörsexamen och en masterexamen.
    Vilket masterprogram man läser i förhållande till det högskoleingenjörsprogram man har läst påverkar om man uppfyller kraven på ett visst antal högskolepoäng inom ämnen centrala för teknikområdet (krav för civilingenjörsexamen).

    Huruvida man inom ramen för programmen kan läsa kurser så att man uppfyller kraven för matematiska-naturvetenskapliga ämnen (krav för civilingenjörsexamen), kan se olika ut.

    Det är först när man ansöker om examen som det prövas om man uppfyller examensfordringarna.

    Läs gärna mer i vår lokala examensordning:
    https://intra.kth.se/polopoly_fs/1.661166!/lokal_examensordning.pdf

    Har du ytterligare frågor är du välkommen att återkomma.

    Vänliga hälsningar".

    Studie- och yrkesvägledare
    Daniel SYV

    Hej, vi fick idag ett nytt svar:

    Det finns inga garantier att få en civilingenjörsexamen efter högskoleingenjörsexamen+masterexamen. Garantiplats till masterprogram gäller endast för studenter som läser ett femårigt civilingenjörsprogram. Högskoleingenjörsstudenter som söker masterprogram konkurrerar med andra sökanden.

    Det kan i vissa fall vara möjligt att ta ut en icke-programmärkt civilingenjörsexamen efter högskoleingenjörsprogram+master om man uppfyller examensfordringarna. Då behöver man dock oftast komplettera med några kurser inom matematik-naturvetenskap.

    Hör av dog om du har fler frågor.

    Vänliga hälsningar,
    Master’s Coordinator

    KTH Royal Institute of Technology
    School of Architecture and the Built Environment

    Teknikringen 74 C, SE-100 44 Stockholm, Sweden