Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Isak, du skriver inte om du på gymnasiet fick Slutbetyg (gick ut år 2013 eller tidigare) eller om du fick Examensbevis (gick ut år 2014 eller senare). Det är olika vad som ingår i "grundläggande behörighet".
    Om jag inte kan få svar på din ålder och vilket år du gick ut åk3 på gymnasiet, då svarar jag att du måste läsa Svenska eller svenska 2 och 3 samt Engelska 6 + eventuellt också de kurser som krävs för Särskild behörighet till just din högskoleutbildning. Exempelvis, om du vill söka till Civilingenjörprogrammen - måste du få godkända betyg i fysik2, kemi1 och matematik 4.

    ***

    Tips - kika om du hittar ngt. intressant inom yrkeshögskolan. Det är lägre behörighetskrav och utbildningar är kortare och mer praktiskt inriktade. Och det kan också finnas möjlighet att komma in som obehörig; detta pga yrkeshögskola får ta in obehöriga i "fri kvot". Högskola/universitet kan inte ta in obehöriga, även om tomma platser står på utbildningen.

    Jag vet inte inom vilket område du vill läsa - på www.yhguiden.se kan du se alla de olika yrkeshögskoleutbildningar som har framtida starter:
    ex. på yh - https://www.yhguiden.se/utbildning/folkuniversitetet-lund/kommersiell-droenaroperatoer - Du får kunskap och färdighet i flygspråk, tekniskt underhåll och entreprenörskap. Läs mer på Framtid.se om yrket drönarpilot/drönaroperatör.

    Liselotte
    • : Hej igen,
    • : Jag gick ut gymnasiet detta år och är 19 år
    • Julia : För att få Grundläggande behörighet behöver du Examensbevis och godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6.
    • : Tack!
    Läs alla kommentarer