mansoora
    jag vill verkligen veta att om man göra högskoleprovet, det poäng man få går det på betygsnittet? höja man betygsnittet? tex om man få 0,75 då räknas det ihop med betygsnittet när man söker? och vilken urvalsgrupp hamnar man på?
    tack för svaret:)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mansoora!

    Högskoleprovet>> är separat från betyg. Resultat av högskoleprovet läggs inte ihop med dina betyg.

    Med resultatet av högskoleprovet söker du i HP-urvalsgruppen. Det vill säga Högskoleprovet ger dig ännu en extra (separat) chans att komma in på en högskoleutbildning.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Julia Syv