Laura
    Hej, jag har 11,75 som jämförelsetal + 2,5 merit detta blir sammanlagt 14 någonting men min fråga är jag har gjort högskoleprovet och undrar ifall högskoleprovet också ska räknas in eller är den för sig? Jag har sista året kvar nu men jag har inte lust med skolan och orkar inte kämpa samtidigt Som jag vet att jag vill plugga vidare sen.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Laura,

    resultat av högskoleprovet räknas separat, man prövas med HP-resultatet i HP-urvalsgruppen.
    Du har "sista året kvar" - antar att du menar att du ska börja åk3 till hösten, stämmer det? :)
    Det är viktigt att uppnå kraven för examensbevis. För att få Grundläggande behörighet till högskolestudier måste du få ut ditt examensbevis, och för det krävs det bl a ha godkända betyg i svenska 3 och i gymnasiearbete. Utan examensbevis, även om man har alla A-betyg, är man inte behörig till högskolestudier.

    Nu är det sommarlov! Vila dig ordentligt - så får vi hoppas att plugg-lusten kommer tillbaka lagom tills läsåret börjar!

    Vänligen
    L.

    Liselotte