Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, Lina!

    Det tar 4 veckor efter Högskoleprovet - innan du kan få ditt resultat.

    Resultatet förs över automatiskt till Universitets- och högskolerådet och antagningen, när du har anmält dig till ett program eller en kurs på högskolenivå, och läggs till dina meriter på "Mina sidor", därför behöver du inte vara orolig över att resultatet av HP ännu inte klar innan sista ansökningsdag (15 april).

    Antagningsarbetet kommer inte igång (i alla fall inte med full kraft) innan mitten på juni /därför att folk skickar in kompletterande betyg fram till mitten av juni/ - och det är först då man kan med säkerhet veta vem som är behörig och vem som är obehörig. Därför är det helt OK att få resultat av HP senare än sista dag för anmälan till en högskoleutbildning.

    Mer om högskoleprovet kan du läsa här >>

    och jag hoppas mitt svar blir till hjälp.

    Hör av dig om du har andra frågor! Och lycka till med högskoleprovet!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare