Christoffer
    Hej,

    Det är några timmar kvar man kan anmäla sig, ska man satsa redan nu om man går första året eller ska man vänta? Känner mig taggad, vill gärna testa men samtidigt väldigt nervös...
    • Mikael : Anmäl dig om du har råd - kostar 450 kr. att göra högskoleprovet! Jag skiver nu svar till dig också!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, jag tycker att du ej förlorar ngt. på att göra högskoleprovet redan nu i vår.

    vi känner till "fall" då 12-13 åringar gjorde högskoleprovet... det finns inte någon åldersgräns, man kan vara "ung som gammal" och man får göra högskoleprovet många ggr, varje gång möjlighet erbjuds och det är 2 ggr om året.

    Tyvärr är inte det gratis att göra högskoleprovet.. 450 kr kostar det. Om dina föräldrar har råd, så är det en bra träning att göra högskoleprovet - så vet du inför framtiden vad det går ut på... Resultat är gilltigt i 5 år, men om du senare får högre resultat, så är det det högre resultatet som gäller i så fall.

    Om du nu får ett högt resultat, så kan du använda det inom fem år... och då hinner du gå ut gymnasiet.

    Så - mitt råd är att du anmäler dig (om du har råd) - och att du gör högskoleprovet. Resultat behöver du ej berätta för någon, om du inte vill.. du kan också se det som "ren och skär träning", skaffa sig erfarenhet.

    Det ser också bra ut på CV - att man har gjort högskoleprovet, om du söker extrajobb eller sommarjobb. Även om du inte få så högt resultat, så visar det på en ambition, att man satsar och vill uppnå någonting - om man så ung som 16 år och helt frivilligt gör ett så stort prov, offrar en hel lördag på det... :)

    Mitt råd är att du anmäler dig och gör högskoleprovet!

    Hälsningar & lycka till!

    Mikael SYV

    P.S_ hör gärna av dig sen och berätta hur det gick, vad du tyckte... om det var svårt eller vad du tyckte... :)