Jelena
    Hej, om en ungdom har tagit studenten och utav olika anledningar har gått ut med flertal F i kurser och skulle vilja veta vad högskoleprovets poäng täcker. Om hen tex får flest poäng som man kan få på alla proven i högskoleprovet behöver hen då tex inte plugga upp sina F från gymnasiet?
    J.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jelena,
    högskoleprovet (även om man får högsta möjliga resultat) befriar inte från kravet på att vara  BEHÖRIG (och det gäller både grundläggande och särskild behörighet).
    Högskoleprovet gör man för att kunna konkurrera i ännu en urvalsgrupp, HP-gruppen. Men obehöriga deltar inte i konkurrensen om utbildningsplats på högskolenivå i Sverige. Därför måste den ungdomen, som din fråga gäller, om hen vill ha en chans att komma in på högskola/universitet i Sverige, uppnå både grundläggande (krävs alltid) och särskild behörighet (om just den utbildning hen vill komma in på, kräver även särskild behörighet).
    Om hen nyligen "tog studenden" då är det Examensbevis som hen bör läsa mot på komvux; eller Omdöme om grundläggande behörighet (på en Allmän kurs på en folkhögskola).

    Dock, finns det Undantag - Reell kompetens/en annan väg
    Med 3-årig arbetslivserfarenhet (som man uppnår efter det att man fyllde 19 år) + några få godkända gymnasiebetyg, anses man ha grundläggande behörighet; men då konkurrerar man endast i HP-urvalet och måste i så fall ha ett giltigt resultat från högskoleprovet. Läsa mer om det kan man på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-väg

    Studie- och yrkesvägledare