N

    Hej! jag har precis påbörjat en högskoleutbildning där vi nu har haft ett grupparbete.. Det gick inte så bra för mig då det var en stor grupp och då jag normalt sett inte fungerar bra i större grupper (små grupper känns inte bra heller men det kan fungera). Det slutade med att jag fick koncentrera mig på uppgiften på egen hand då jag inte kunde hålla mig koncentrerad på vad de pratade om ... :I Mamma säger att jag kan bli utkastad från min utbildning, vilket jag inte vill! Så nu letar jag efter nya högskole/universitetsutbildningar utan grupparbete. Vilka möjligheter och program passar bäst för detta?  :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej N,

    jag vill ge dig råd att gå prata med kurator på din högskola, snarast möjligt. Om du inte hittar kurator, prata med en studievägledare eller med programansvarig på din utbildning.
    Det måste finnas en anledning till varför du inte vill /eller kan/ delta i grupparbeten. Du kanske har rätt till särskilt stöd.
    Jag tänker också på hur du ska fungera på en arbetsplats; där "grupparbete" är dagligt förekommande, man löser uppgifter tillsammans med sina kollegor inom de flesta yrken och på de flesta arbetsplatser.

    Jag tycker inte det är bra att försöka hitta en utbildning utan grupparbeten i första hand. Jag tycker det är bäst att försöka få fram vad det är som gör att du inte kan på ett framgångsrikt sätt delta i.

    Men annars så är det studier på Distans /utan obligatoriska träffar/ som i så fall passar bäst på den beskrivningen som du ger på en utbildning som du önskar gå - utan "grupparbeten". Men även på distans kan man få uppgifter att göra grupparbeten via Skype, mail och telefon eller någon "lärplatform". Ni träffas kanske inte fysiskt, men måste ändå samarbeta för att lösa en gemensam uppgift.

    Det finns ingen möjlighet att leta efter högskoleutbildningar utan grupparbeten... då det "kriteriet" ej finns "på det sättet", dvs man kan inte sortera på Ja eller Nej till utbildningar med grupparbete. Inom alla utbildningar brukar grupparbeten förekomma, i mer eller mindre omfattning.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA