Hej Melisa,

    Både Apotekstekniker >> och >> Medicinsk sekreterare /Vårdadministratör/ utbildar man sig på en yrkeshögskola.

    De Yh-utbildningar som finns idag och som leder till de yrken - kan du se på www.yhguiden.se

    YH- till apotekstekniker - se här >>

    Yh till med.sekreterare/vårdadministratör - se här>>

    Nya yrkeshögskoleutbildningar kommer att beviljas av Myndigheten för yrkeshögskola och kommer att visas på www.yhguiden.se i februari 2018. vi får hoppas att några av dem kommer att bli i Helsingborg eller på distans, så att du som bor i Helsingborg ska kunna söka dem. :)

    I september 2018 i Lund startar >> utbildning till Läke- och livsmedelstekniker. Behörighet till den är Behörighet till yrkeshögskolestudier >>samt godkända betyg i Matematik 2 a, 2 b eller 2 c /eller Matematik B/, Kemi 1 /eller i Kemi A/, Naturkunskap 2 /eller B/ alternativt motsvarande kunskaper, förvärvade i arbetslivet eller på ett annat sätt.

    I augusti 2018 i Malmö är den här yh till med.sekreterare >>> planerad.
    Behörighet till den är: Grundläggande behörighet samt särskild behörighet i följande gymnasiekurser: Lägst betyg C (betyg väl godkänt/betyg 4) för kurserna Svenska A och B/ Svenska som andraspråk A och B (Svenska 1 och 2/ Svenska som andraspråk 1 och 2); Lägst betyg E (godkänt betyg/ 3) krävs i följande kurser Engelska B (Engelska 6), Matematik A (Matematik 1a, 1b eller 1c), Datorkunskap 50 poäng (andra alternativ är Information och kommunikation 1, 100 poäng, eller intyg om datorkunskap från arbetsgivare) samt minst 12 månaders heltidsarbete med huvudsaklig inriktning dokumentation/administration eller erfarenhet från arbete i sjukvården. Du kan till exempel ha arbetat heltid i 12 månader eller deltid under en längre period. Yrkeslivserfarenheten styrker du genom intyg från arbetsgivaren där det framgår vad du arbetat som, i vilken omfattning du arbetat samt under vilken/vilka tidsperioder. Underskrift och kontaktuppgifter till arbetsgivaren ska framgå på intyget.

    Kika också på yh till tandsköterska i Malmö >> - start i jan 2018 och sista ansökn.dag 13 oktober 2017.
    Behörighet: behörighet för yrkeshögskolestudier samt Särskild behörighet (med lägst godkänt betyg) i: Svenska eller Svenska som andraspråk 1 och 2; Engelska 5 och Matematik 1.

    Det finns också utb.till Tandsköterska i Kristianstad>> - start hösten 2018 och hösten 2019.

    Det finns också några >> yh-utbildningar till Tandsköterska på DISTANS.