Esin
    Halloj!
    Jag undrar om ni vet ungefärligen hur mycket meritvärdet får höjas? Finns det en maxgräns att den endast får höjas med 10p per år eller är det obegränsat? Jag har just nu 255 i meritvärde och kommer antagligen höja till ca. 265-270. Skolan som jag så gärna vill komma in i ligger vid 257 i meritvärde och jag vill försäkra mig om att jag har en större chans att komma in.

    En sak till: jag gick på en "intervju" inför Globala gymnasiets samhällsvetenskapliga spetsutbildning och är förvirrad över betyget dom ger mig på det tillfället. Vad är max-gränsen och hur läggs den till i slutbetyget?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Essin!

    Om jag förstår dig rätt, så går du i åk9 nu och söker till Globala gymnasiet till hösten 2016. Du söker Spetsutbildning på Samhällsvetenskapsprogrammet som har Riksrekrytering och antagningen sker på urval av ett personligt brev, intervjuer och betyg.

    Du skriver att du gick på intervju och är förvirrad över betyget de gav dig på det tillfälle. Intervjuresultat kommer inte att stå med i Slutbetyget från grundskola men den kommer att räknas ihop med de poängen som du får på dina grundskolebetyg.

    Motiveringen till varför du vill läsa Spetsutbildning på Samhällsvetenskapsprogrammet och intervjun kan ge mellan 1 poäng och 20 poäng vilket sedan räknas om och läggs till det befintliga betyget. Om du t.ex har 270 betygspoäng från grundskolan och du får t.ex 10 poäng från motiveringen & intervjun beräknas den totala poängen på det här sättet: 270 + 4x (gånger)10. Maximalt kan man få 420 poäng och i vårt exempel får du 270 + fyra gånger tio (som är 40) = 310 poäng. Du konkurrerar, alltså med 310 poäng om en plats på Spetsutbildningen.

    Vi tar ett annat exempel: om du får 265 poäng på dina betyg från grundskolan och får 15 poäng på intervju&motiveringen, då blir din "summa": 265 + fyra gånger 15 = 325 poäng.

    Du tar helt enkelt de poängen du får för Intervju&motivering och multiplicerar dem med "fyra" och sedan "plussar på" de poängen som du får på dina betyg från grundskolan (när du får slutbetyg i början av juni). Och den summan som du får fram är den "siffra" som du konkurrerar med om plats på spetsutbildningen.

    Om du har några fler specifika frågor kring Intervjun eller motiveringen eller några andra frågor kring antagning till Spetsutbildningen, så kan du med fördel kontakta: [email protected] eller ring 08-508 39 857 eller 076-1239857.

    ***********************

    Slutbetyg från grundskola kommer innehålla betyg i de ämnena som du läste på grundskolan och inga poäng från intervju till spetsutbildningen kommer att synas i ditt slutbetyg från grundskolan. Max i Meritvärde (eller som det också kallas "betygspoäng") är 340 för att A-betyg i varje ämne ger 20.0 poäng. Det är 16 bästa betyg som räknas in + möjjlighet finns att få ännu upp till 20 poäng, om man har A-betyg i ett Modernt språk som man läste som språkval. På så sätt kan man max få 340 poäng (på betyg, därför kallas de också ofta för "betygspoäng").

    Det finns inga regler som säger att betygen får höjas med "si och så många poäng" per år eller per termin, utan de kunskaper som du har i varje ämne sätter lärare betyg på. Det är de kunskaper du har när du slutar på grundskolan, som bör reflekteras i dina betyg. Har du kunskaper som motsvarar E betyg i alla ämnen och inte får betyg i moderna språk (som språkval) - får du 160 poäng (16 betyg x 10 = 320 poäng) men om du uppnår kunskapsnivå som är högre, får du upp max 320 poäng (om du inte får betyg i moderna språk) och upp till 340 poäng (om du får betyg i moderna språk).

    Mer om detta kan du läsa på GymnasieGuiden och här >> är direktlänk till informationen, som jag hoppas hjälper dig att förstå ännu bättre hur poängen räknas ihop.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänliga hälsningar

    Lycka till!

    Julia Syv