Na

    Hej, jag har en lillebror som borde börja i gymnasium i år men på grund av omständigheterna tvingades han till att pausa sin skolgång efter första terminen i 9:an. Därför har han endast betyg från ht terminen i 9:an men saknar slutbetyg. Nu går han om 9:an, men han vill hellre få slutbetyg och börja gymnasium direkt. Kan han göra prövning för att få slutbetyg?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Na;

    jag tror det blir svårt att få igenom så många prövningar; det är ju inte en prövning - utan separat prövning i varje ämne: varje prövningsavgift är inte så hög, 500kr, men ska man t.ex göra 16 prövningar, så är det 8.000 kr. Sedan garanteras det ju inte att eleven får godkända betyg när hen gör prövningar.
    Det krävs bra grundkunskaper för att kunna klara av gymnasiet. Att bara komma in på gymnasiet är bara första steget; sedan ska eleven med framgång klara av läsa 3 år på gymnasiet och få godkända betyg även då.

    En praktisk synpunkt - ponera att din bror börjar göra prövningar nu - och t.ex blir klar med dem till jul, men då kan han ju inte börja på gymnasiets termin 1 i januari för att gymnasiets termin 1 har redan börjat i augusti... efter 15 september tar inte de flesta gymnasier in i år 1 och från 1 oktober tar inga gymnasier in om man inte byter från studier på samma utbildning på en annan gymnasieskola; och att hinna med några prövningar på en månad - är mer eller mindre omöjligt, även om man skulle haft kunskaper som krävs för att få godkända betyg på prövningar.

    Undrar:
    om din bror inte hade kunskaper i slutet av maj motsvarande godkända betyg i grundskolekurser - har han de kunskaperna nu? Har han skaffat sig de kunskaper under sommaren på egen hand, genom självstudier? Eller på vilket sätt har han nu, 3 månader senare, kunskaper som han inte hade i slutet av maj i år?

    Att få gå om ett år i grundskolan är en stor förmån. Det är många elever som vill gå om ett år men inte får. Mitt råd är att din lillebror går om år 9 och gör sitt bästa i alla ämnen.
    Att han är då ett år äldre när "alla " andra i klassen - stämmer nog inte, då det är flera elever i varje klass som är äldre än resten. Det finns också fördelar i att vara lite äldre med mer livserfarenhet.
    Med vänliga hälsningar
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare