Sofia
    Hej,
    Jag behöver höja mina gymnasiebetyg från knappt 17 tror jag, till minst 17,5.
    Tänkte göra det via att pröva matte 1/2a.(tips från er,stort tack!)
    Vilket betyg behöver jag få i dessa respektive kurser för att höja mitt betyg från 17 till MINST 17,5 ?
    Jag frågar för att jag ska veta vilken/vilka matte A kurser jag ska ansöka prövning till. Så att jag söker rätt kurs och antal kurser.
    Tacksam för svar!
    • Anna : Vilka betyg har du idag: i vilka kurser och vilka betyg? Har du t.ex E i matte 1b eller har du C i den kursen?
    • : Menar du alla mina kurser och betyg? Jag har E i matte 1b, F i matte 2b (valde F själv)
    • Anna : Om du får A betyg i matte 1a (eller 1b) får du höjning av ditt meritvärde/jämförelsetal med ca + 0.4; om du får E betyget i matte 2a (eller 2b) får du höjning med ca + 0.4 och för varje "steg" uppåt i en 100p.kurs får du + ca 0.1 höjning.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,
    krävs det godkänt betyg i matematik 2 för den eftergymnasial utbildning som du vill komma in på? Om du kommer söka till t.ex juristprogrammet eller utbildningar på konstfacket eller andra högskoleutbildningar som inte kräver matte 2 för särskild behörighet, kanske du får även ännu + 0.5 (meritpoäng); max i merit är 2,5 och om du redan har godkända betyg i engelska 7 och moderna språk 3 och 4 så har du max i merit och kan inte få fler meritpoäng, men om du idag inte har max i merit, kan du få meritpoäng t.ex för godkänt betyg i matte 2 (en halv meritp).
    Så kanske behöver du göra prövning endast i Matematik 2a och du får då vid E-betyget både höjning på ca +0.4 (som är skillnaden mellan F och E i en 100p.kurs) plus också 0.5 i merit, alltså den totala höjningen på ca +0.9 ... så kanske satsa i första hand på prövning i matematik 2a.

    Om meritp. för dig med exam.bevis - gymnasieguiden.se/informeras/merit
    vänligen
    ANNA

    • : Tack för ditt svar Anna! Nej Det krävs inte matte2 för utbildningen jag vill söka (Europaprogram-sociologi) Jag har idag inte maxmerit,jag har engelska 7 men inte för moderna språk. Vad är det som avgör om man får 0.5 meritp för matte 2,om jag skulle få det?
    • Julia :

      Kika gärna på info på gymnasieguiden.se/informeras/merit där det förklaras när man får meritpoängen.