Nora

    Hej, Kan man höja sina betyg från årskurs 9 med en prövning i vissa ämnen? Min son pluggar ett gymnasieår utomlands och ska sedan söka in på ett svenskt gymnasium i årskurs 1. Efter utlandsåret kommer han var bättre på matte och kemi till exempel. Kan han göra en prövning på dessa ämnen för att höja sina betyg från grundskolan och förbättra sitt snitt inför ansökan till den svenska gymnasieskolan?

    • Jelena : När slutar hans gymnasieår, när kommer han hem till Sverige? Prövningar gör man på plats, går inte göra på distans; och så brukar prövningar ej erbjudas under sommarlovet eller lovveckorna.. så det kan bli praktiskt omöjligt att genomföra, kanske...
    • : Hej, Tack för svar. Det betyder att det är möjligt att göra en prövning för att höja ett grundskolebetyg. För att undersöka om det är praktiskt möjligt undrar jag var man gör en sådan prövning så att jag kan se närmare hur det skulle passa in med hans gymnasieår utomlands.
    • Anna : I vilken stad/kommun är eleven "hemmavarande"?
    • : I Stockholm
    • Anna :

      Det är inte förbjudet för elevens f d grundskola att erbjuda honom möjlighet att göra prövningar. Fråga därför på hans f d grundskola. Jag tror inte det "går vägen", men kanske...
      Det är väldigt dyrt och besvärligt att erbjuda prövningar: först är det en skriftlig del då eleven svarar på frågor som omfattar hela kursen och så ska provvakt anlitas (för att förhindra fusk); sedan ska det rättas och Individuellt anpassade frågor skrivas av läraren inför den muntliga delen (alltså man får frågor på den muntliga delen, utifrån de svar man gav på den skriftliga). Alltså, läraren och medbedömare (2 personer) plus skrivvakt måste lägga flera timmar på varje prövning. Och numera är det endast behöriga lärare som får sätta betyg. Det är brist på behöriga lärare. Så, skolan kan t.ex svara att de tyvärr saknar behörig lärare och kan därför inte erbjuda någon prövning. Vad ska man göra åt det?

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nora,
    det är en intressant men också lite svår fråga du ställer...
    Ja, prövningar får man göra (i princip). Prövningsavgift har inte höjts på många-många år och ligger fortfarande på 500 kr., vilket inte ens på långa vägar täcker de faktiska kostnader som de som organiserar prövningar får lägga ner för att kunna erbjuda en prövning: lärarlön, administration kring prövningen mm. kostar mycket mer... och så är det lärarbrist också!
    Resultatet blir att det i praktiken extremt svårt att de facto få göra prövningar. Det begränsas på alla sätt och vis - svårt att hitta info; anmälningsperioder är korta och ligger när som... och så ställer också kommuner krav på att man t.ex ska vara folkbokförd i kommunen vid tiden då man både anmäler sig och genomför prövningen.
    Vi har tidigare fått svar från Skolverket om att personen som gör prövningar måste vara "bosatt i Sverige". Detta med "bosatt i Sverige" tolkas olika av olika kommuner... och att eleven då läser utomlands och befinner sig utomlands kan lätt tolkas som att han inte är "bosatt i Sverige" (i alla fall när anmälan görs till prövningen och/eller när prövningen genomförs).

    Var gör man prövningar?
    Det är extremt olika i olika kommuner.
    Vissa, t.ex Göteborg, har Prövningsenhet. Andra (många kommuner i Stockholms län) lägger ut det på "entreprenad"/anlitar privata utbildningsföretag och begränsar på olika sätt, ex. gör endast en kort lista på vilka kurser som prövningar bör erbjudas på, fast det engligt Skolverket bör erbjudas i alla kurser, i vilka undervisning bedrivs.... .

    Du kan ringa till Skolverkets upplysningstjänst - 08-527 332 00 (tel.tid brukar vara på vardagar kl.9.30 till 11.00 och sedan kl.13-15). Det kan bli väldigt lång väntetid innan man får prata med någon på skolverket och så kan man få svar att "prata med din kommun. Punkt och slut". Men gör du ett försök - så kanske du får ngt. svar som blir till hjälp.

    Fler praktiska tips!
    Prata med utbildningsförvaltningen i elevens "hemkommun" - Stockholm.
    Läs vad som står om prövningar på kommunens hemsida.
    Ring och även maila till skolverkets upplysningstjänst.
    Hör kring reglerna och den "praktiska tillämpningen" av dem i flera kommuner (man är med prövningar, inte bunden till "hemkommunen" - utan får göra prövningar även i kommuner där man ej bor eller är folkbokförd, men man måste då vara folkbokförd i Någon Svensk kommun).

    • : Vilket utförligt och detaljerad svar! Tack så mycket! Det ser inte lätt ut, men nu förstår jag omständigheterna så jag vet hur jag ska gå vidare. Tack igen för snabba återkopplingen!
    • Anna : Var så god. Vi blir glada om det går bra för din son. Vi kan, dock, tyvärr, inte trolla. Lärarbrist och andra omständigheter gör det mycket svårt för skolorna att göra det de är ålagda att göra. vissa saker som skolan "måste göra", finns ingen praktisk möjlighet att göra... och det är Rektor som är ytterst ansvarig. Men hen är också bara "en människa" som inte kan trolla fram behöriga lärare "ur tomma intet".