Alexander
    Hej

    När jag har fått examen så räknade jag jämförelsetalet och det visade sig vara 13.8 (Utan extra meritpoäng). Jag har läst Moderna språk 3&4 under min gymnasietid och jag vet att de tillsammans ger 1.5 meritpoäng. Så jämförelsetalet blir egentligen 15.3.

    Jag är intresserad av att läsa ENG7 på distans nu 1 år efter och här kommer frågan:

    - Kommer ENG7 påverka jämförelsetalet som jag fick från gymnasiet? Kommer jag kunna få 1 extra meritpoäng?

    Andra frågan:

    - När jag gick på gymnasiet så fick jag F i kemi 1. Om jag läser den på distans nu eller på TEKNISKT BASÅR kommer jämförelsetalet höjas? Eller är det försent?

    Det var allt. Skulle vara tacksam om det finns någon som kan hjälpa mig besvara frågorna.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    ja, engelska 7 (godkänt betyg) ger dig + 1.0 meritpoäng, men den totala höjningen kan bli både högre och lägre, och detta på grund av att betyget i eng 7 kommer även räknas in i ditt jämförelsetal. Om du idag har Jämförelsetal på 13.8 och har meritpoängen för mod.språk 3 och 4 (1,5 meritp), blir det så här -
    om du får betyget E i eng 7, då blir ditt nya jämförelsetal cirka 13.65 men du får plussa på ännu + 1.0, förutom 1,5 för moderna språk, så ditt meritvärde blir med det cirka 13.65 + 2.5 = 16.15 (om jag räknade rätt i den enkla ekvationen, ovan) - :)

    Din andra fråga handlar om kemi 1: du skriver "F i kemi 1. Om jag läser den på distans nu eller på TEKNISKT BASÅR kommer jämförelsetalet höjas?" - och svaret är följande: de betygen du får under högskolestudier (alltså om du läser basåret på högskola eller universitet) påverkar inte ditt jämförelsetal eller ditt meritvärde, över huvudet taget.
    För att högre betyg i kemi 1 ska räknas in i ditt jämförelsetal, måste du få det högre betyget på komvux eller genom en prövning. Till prövningen förbereder du dig genom självstudier. Att man läser på distans eller på plats, eller på flex eller dag- eller kvällstid eller inte läser alls utan gör en prövning - och får betyget - spelar ingen som helst roll. Du ska alltså få ett HÖGRE GYMNASIAL BETYG i kemi 1 (inte omdöme från en folkhögskola eller  betyg på basåret på högskolenivå) utan komvux-betyg eller prövnings-betyg.
    Och om du få E i kemi 1, kommer höjning av ditt jämförelsetal bli + cirka 0.4 och ditt nya jämförelsetalet blir med det 13.8 + 0.4 = 14.2
    Om du skulle fått C i kemi1, blir höjningen på ca + 0.6 och det nya jämförelsetalet blir 14.4
    och om du skulle fått A i kemi1, blir höjningen på ca 0 0.8 och ditt nya jmf-tal - 14.6.
    Om skillnader på meritvärde, jämförelsetal och om meritpoäng - var god läs på gymnasieguiden.se/informeras/merit