Rodin

    hej Jag är intresserad av kriminologi programmet och har tidigare sökt utbildningen både 2017 samt 2018 utan större lycka att säkra en plats, jag har även sökt programmet nu till hösten. Jag har tidigare läst samhällsvetenskap på gymnasiet med godkänt i allt och mitt merit poäng ligger på 15,00. Jag är medveten om att högskoleprovet är ett alternativ men det har jag provat ett antal gånger redan utan resultat. Min fråga är då om det är möjligt att läsa nya extra ämnen för att höja mina poäng i hop om att säkra en plats på utbildningen på komvux eller liknande och i så fall hur många ämnen skulle krävas och kostar det något ?.

    • : Om du har examensbevis, se om du redan har max i merit - 2,5 Meritpoäng. Om inte - läs kurser för meritpoäng. Annars behöver du höja betygen i de kurser som ingår i ditt examensbevis. Boka tid med SYV på komvux för ett samtal.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rodin,
    ett råd från Daniela (kommentar till din fråga) tycker jag är jättebra. boka tid med syv på komvux. då kan ni gå igenom dina betyg och få fram om du redan nu har max i merit (de max 2,5 Meritpoiäng som man kan ha). Läs gärna info om meritpoäng (de Extra-poängen) som inte är obligatoriska, men hjälper till i konkurrensen om plats på högskola - Gymnasieguiden.se/informeras/meritp

    Du gick SA och då läste du Matematik 1b och 2b, antar jag. Om du ej har A betyg i matte 1b och 2b, kan du genom prövning i Matematik 1a och 2a (som är lättare kurser) höja ditt jämförelsetal. Antagning.se kommer räkna in betygen i matte 1a (i stället för matte 1b) och i matte 2a (i stället för matte 2b) in i ditt jämföresletal.
    Exempel: om du idag har C betyg i matematik1b och 2b men får betygen A i båda kurserna, höjer du med det ditt jämförelsetal med ca + 0.4.
    För övrigt, är det betygen i exakt samma kurser som redan ingår i ditt examensbevis som du behöver höja, för att höja ditt jämförelsetal.

    Prata gärna med syv på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Vänligen
    ANNA