Sofie
    Hejsan!

    Jag vill söka en utbildning i höst 2016, som jag har behörighet till och nästan kom in på (med mina betyg) den här terminen. Jag har en IB-examen från 2013 som gav mig ett ganska lågt meritvärde, men jag fick 2,5 meritpoäng vilket gjorde ganska mycket för mig.

    Högskoleprovet har jag gjort ett antal gånger nu och det har gått dåligt. Jag tänker söka den här utbildningen igen i höst så vill jag inte chansa på att jag kommer in med det eftersom min "sista" chans att förbättra mitt HP-resultat blir i vår. Tidigare har jag alltid legat bättre till i urvalsgruppen BI än HP.

    Kan jag höja mitt meritvärde genom att läsa helt nya kurser (som jag INTE läste i gymnasiet och som INTE är relevanta till utbildningen jag vill gå) på komvux?

    Och om man skulle vilja höja betyg i kurser man läst, är det endast prövning som gäller eller kan man läsa om dem vid komvux? Jag tänker då på de "vanliga" svenska kurserna jag läste i pre-IB.

    Tack!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Har du läsa på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate/For-dig-som-har-en-IB-examen-fran-2013-eller-tidigare/
    Om inte, gör det så länge och jag återkommer med ett längre svar lite senare.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen!
    Du höjer konkurrensvärde (Meritvärde) av dina gymnasiebetyg genom att få högre betyg i de kurser som du redan har betyg i.
    Om du kan läsa de kurser (läs om, en gång till) eller ej - beror på vad komvux i din kommun har för ekonomiska möjligheter. Om du får betyg genom prövning eller genom att läsa om samma kurs - spelar ingen roll för att höja konkurrensvärde i dina betyg
    För dig är det fördelaktigare om du kan läsa kurser - det är gratis och du har rätt för Studiemedel om du läser på minst halvtid.

    Jag hoppas att du fick nu svar på din fråga. Återkom annars igen.
    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    • : Hej, tack för svar. Jag har läst det och har grundläggande och särskild behörighet för den utbildning jag vill läsa.
    • Milla : jag kommer att utöka mitt svar till dig nu.