Liwan
    Hej.
    jag har utländsk gymnasiebetyg med kompletering (BII) med omräknat meritvärde 16,95. tänkte höja det till 19, så tanken är att läsa `kurser som höjer meritvärdet`,. läsa 5 eller 6 kurser. Min fråga är: kommer de kurser att höja mitt meritvärdet oavsett vilket betyg jag får?kan betygen för de här kurser minska mitt meritvärde om jag får D eller E? Tack i förhand Liwan

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Liwan,

    jag vill börja med att ge dig råd att göra Högskoleprovet. Anmälningsperiod pågår nu - till 2 sept 2019 och avgift är på 450 kr. Dag man skriver HP under hösten 2019 är den 20 oktober.
    *******
    Ang. höja ditt meritvärde
    Om du ska läsa kurser, oavsett vilka kurser det är eller var du läser dem... t.ex på komvux, gör ditt bästa i varje kurs du läser. Det finns ingen anledning att medvetet försöka få lägre betyg än man kan få. Att ha högre betyg kan gynna dig på olika sätt. det är alltid bra att ha mer kunskap och mer studievana.

    Konkret svar på din fråga om det spelar roll vilket betyg du får i kurser som kan höja ditt meritvärde - så finns förklaring på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning/Hur-raknas-betygen1/

    och som jag tolkar info, länk ovan, så spelar det roll vilket betyg man får.
    Det är Antagning.se som jobbar med de frågorna och tolkar reglerna. Men du kan ju ändå inte få högre betyg än du kan få... gör därför ditt bästa i varje kurs du läser, är mitt råd. Och gör Högskoleprovet. Även om du redan har ett giltigt resultat av högskoleprovet, kan du göra HP ännu en gång.

    Vänligen
    Julia

    • : Hej Julia
    • :

      det klart att jag ska göra mitt bästa, men ibland kan man ha en dålig dag vilket kan leda till dålig betyg, mitt meritvärde är 16,95 kan det blir mindre på grund av de kurserna. ?

    • Anna : Nej. Du kan inte få lägre meritvärde för ”onödiga” kurser.
    • : jag menar kurser som höjer meritvärde för utländska gymnasiebetyget (är dem här kurserna onödiga ?) , jag räknade nyss mitt meritvärde plus 5 kurser som jag tänkte läsa , och de drar ner mitt meritvärde med en poäng, har jag räknat fel ?
    • Julia :

      Med "onödiga" kurser menas det de kurser utan vilka du ändå är BEHÖRIG.

    Läs alla kommentarer