Fanny

    Hej. Jag gick sam-beteende på gymnasiet. Just nu pluggar jag till förskollärare och går min andra termin. Men jag vill plugga till socionom istället. Jag har 12.15 i meritvärde från gymnasiet. Så jag måste höja mina betyg. Ca hur många ämnen behöver jag höja mitt betyg i? Och i vilka ämnen ska man höja sitt betyg i?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Fanny,

    jag vill börja med att ge dig råd att göra högskoleprovet. Även om du redan har ett giltigt resultat av HP, får du ny chans att göra HP till våren.
    Sedan tänker jag på BEHÖRIGHET: Du gick sam-beteende, men har du Godkänt betyg i matematik 2? Om du har godkänt betyg i matte 2, då borde du vara behörig även till socionomprogrammet (du är uppenbarligen behörig till förskollärarprogrammet, eftersom du kom in).
    Och hur är det med Meritpoängen? Godkända betyg i Engelska 7, i Moderna språk 3 och 4 och i högre mattekurser (för socionomprogrammet är det från matte 3 och högre...) som ger meritpoäng.
    Max i meritp. är 2,5... så, om du idag ännu inte har max i merit, då vinner du mycket på att läsa kurser för meritpoäng. Du vänder dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd för att göra ansökan om kurserna.
    Om du i ditt examensbevis har ngt F-betyg, då kan du förhoppningsvis läsa upp den kursen på komvux.

    Om att höja betyg i kurser i vilka du redan har godkända betyg
    Komvux brukar inte kunna ta in för "omläsning"; alltså, om du redan har godkänt betyg, är det Prövning i den kursen som är ett mer realistiskt alternativ, än att försöka få plats på en komvux-kurs.
    Exakt hur mycket du behöver höja ditt meritvärde, är det ingen som kan säga på förhand... du bör försöka höja så mycket du kan.
    Exempelvis, om du har E betyg i matematik 1b och 2b och får högre betyg i matematik 1a och 2a kommer de nya betygen räknas i stället; Får du betyget D i en 100poängs kurs höjer du ditt jämförelsetal från E till D med + 0.1 (och om du höjer från E till A i två stycken 100p.kurser - blir höjning av ditt jämförelsetal + 0.8).
    Det är ett snabbare sätt att försöka komma in i HP-urvalsgruppen. Det kan nämligen ta lång till att leta var man kan göra prövningar och förbereda sig till dem (vilket man gör på sin fritid; det går inte få studiestöd eller någon sort kompensation för den tiden man lägger ner för att förbereda sig till en prövning).

    Vänligen
    Julia