Alicia
    Hej!
    Jag har gått omvårdnadsprogrammet i den "gamla gymnasieskolan". Jag har till hösten tänkt att läsa naturtekniskt basår för att kunna få behörigheten till läkarlinjen. Min fråga är, hur kan jag höja mitt snitt när jag tillhör den gamla skolan? (Tog studenten 2013) Jag har 19,0 i snitt och endast 1,5 i meriter, vilket gör det svårt för mig att komma in. Så förutom högskoleprovet, vad kan jag göra för att Höja mitt snitt? Jag har inte läst några meritkurser så som, svenska C, engelska C eller språk.

    Jag har också en annan fråga gällande min sambo. Han har läst naturprogrammet enl den gamla gymnasieskolan. Han undrar om han ändå kan läsa naturtekniskt basår, trots att han redan läst dem ämnena på gymnasiet, han har minst godkänt i alla ämnen.
    Hoppas på svar från dig.
    Mvh Alicia Irvhage
    • : Alicia! Jag antar att du sitter ungefär i samma sits som jag. Du har läst Omvårdnad, och tänker läsa ett basår? Jag med! Vet du om det räcker med ett basår för att nå full behörighet till läkarprogrammet? Eller tror du att man måste läsa till någon extra kurs i fysik, kemi eller biologi? Tacksam för svar angående vad du har kommit fram till. Kram, Anders :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, Alicia!

    Svar på din fråga först:

    om du "bara" har 1,5 i merit - då rekommenderar jag att du läser en kurs Engelska 7 (gammal kurs Engelska C) - som ger dig 1.0 i Merit. På så sätt uppnår du max i merit.

    Jag råder dig söka både Naturtekniskt basår på högskola och kurser på komvux samtidigt, detta för att det ej finns någon garanti på att du kommer in på Nat.teknikst basår. Skulle det visa sig att du kommer in på båda ställena - på Komvux och på högskola - kan du välja sen. Det du läser på natur.vet eller natur.tekniskt basår på högskola kommer ej påverka "snittet" - och det kanske är både bra och dåligt, beroende på vilka betyg som du skulle kunna få på Komvux.

    Om du skulle få A-betyg på Komvux i alla kurser, höjer du ditt snitt något för att de kurser som krävs för behörighet räknas in i ditt jämförelsetal, men om du skulle få lägre än A, skulle du då sänka ditt snitt.

    Och nu kommer jag att svara på din sambos fråga: och svar är - Nej. Om man redan har godkända betyg i de kurser som läses på Naturvetenskapligt basår eller Naturtekniskt basår - kommer man ej bli antagen. Frågan är då - varför vill han läsa kurser i vilka han redan har godkända betyg? Höja betygen kan man ju inte när man läser på högskolan. Där kan man få behörighet och det har han ju redan.

    Jag hoppas mina svar på era frågor blir till hjälp för er!

    Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej igen!
    • : Tack för snabbt svar, hur ser det ut om jag läser engelska 7 på distans eller på komvux? Måste jag ha ett "A" för att behålla mitt snitt eller räknas inte betyget med, utan bara meriten räknas?
    • Milla : De kurser som ger Merit, betyg i dem räknas också in i ditt jämförelsetal. Du kommer att få en höjning, oavsett vilket betyg du får, men höjningen blir MINDRE om du får lägre betyg. Störst höjning är - givetvis :) - om du får A. Om du skulle få E i Eng7, då blir den totala höjningen ca 0.7 men om du får A i betyg, blir höjningen lite över 1.0 kanske t o m 1.1 - svårt att säga exakt men "något så där"... Du vinner klart jättemycket på att få A betyg i Eng7, för du får för 5 veckors heltidsstudier ("bara") - en så pass stor höjning, även vid E-betyg är det ganska stor höjning.
    • : Oj! Det hade jag aldrig hört talas om. Det betyder alltså, om jag förstått saken rätt, att jag inte behöver göra ex, en prövning. För att läsa upp mina betyg för att höja mitt snitt? Jag har funderat på det där rätt mycket och insett att trots, 19,0 i snitt och 2,5 i merit så kommer jag nog fortfarande inte in. Super snabb och bra service förresten!
    • Milla : Du får hemskt gärna boka tid hos SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd och så får hen kolla upp allt igen och sen kan du jämföra våra svar. Får du samma svar på flera ställen, så måste det nästan vara rätt svar, eller hur? :) Ang. läsa på distans eller på komvux - så är det så att du behöver BETYG I ENGELSKA 7 och hur du skaffar det betyget spelar inte någon roll, när man räknar på betyg. Kursen kan finnas att läsa på distans (men det får du höra med komvux i din kommun). Får du inte läsa den kursen, kan du göra Prövning. Svårare att få högre betyg om man gör prövning, för det är ju självstudier innan prövning. Får du läsa kursen (på vanligt sätt eller på distans) skulle jag föredra det, just att LÄSA och inte pröva i.
    Läs alla kommentarer