a.

    Hej! Jag ska söka till universitet nu och hoppas på att jag kommer in på mitt förstahandsval,men jag har även skrivit högskoleprovet och hoppas också att jag kommer att komma in d.v.s ifall mina betyg inte räcker till. Men jag skulle även vilja gå till komvux och höja mig i ett par ämnen för att även säkerställa att jag kommer komma in. Min plan ser ut såhär: 1.söka nu under ht och hoppas på det bästa 2.skriva högskoleprovet igen och hoppas att jag höjer mig 3.har klarat alla mina ämnen d.v.s. betyg men hoppas att jag kommer med betygen eller annars i högskoleprovsurvalet 4.höja betyg på komvux Ifall jag vill höja mina betyg på komvux när är den bästa tiden att man börjar fundera över att börja ansöka om plats där? Jag undrar är det någon blankett,? eller på vilket sätt går jag tillväga? Min plan som sagt först är ju att söka och hoppas på att jag kommer in under ht,man vet aldrig jag kanske aldrig behöver höja mig! d.v.s mitt hp resultat eller betyg  kanske tar in mig!. och då kanske jag aldrig behöver gå till komvux.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är inte farligt att söka studieplats och sedan tacka Nej om du inte kommer att behöva den studieplatsen. Till komvux (om man vill läsa på gymnasial nivå) söker man i den kommunen där man är folkbokförd. Nästan alla komvux har gått över till webb-ansökningar och skippat pappers-blanketter. :)

    Mvh
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare