Ludwig
    Hej!

    Jag har under 1an i gymnasiet haft ett problem med min mage som gjort att jag inte kunnat koncentrera mig helt och därmed inte kunnat få de betyg jag ville ha. Jag går ekonomi juridik och fick 15,56. Min tanke var att efter gymnasiet gå Handelshögskolan, och realistiskt tänkt förstod jag att jag inte hade kunnat komma in med bara betygen, men att det hade gått med högskoleprovet. Dock har jag nu räknat ut, att det krävs att jag behöver få A i alla kommande ämnen för att få över 17,5, som jag förstått behövs för att jag ska kunna komma in på Handelshögskolan med högskoleprovet. Detta är troligtvis inte rimligt för mig, finns det en möjlighet att höja sina betyg från 1an på något annat sätt än via komvux?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ludwig,
    jättetråkigt att du har drabbats av ohälsa!
    ....
    om du har läkarintyg som motiverar Omgång, att du skulle kunna gå om årskurs 1 på gymnasiet - så kanske du kan göra det. Prata med kurator, som i sin tur kan prata med rektorn - är det jag direkt tänker på!

    Annars så kan du söka till år1 på gymnasiet på nytt; det är t om det året som du fyller 19 år som du har rätt att söka om - t.ex till ett annat program och du konkurrerar då med dina "gamla" grundskolebetyg och i fall du kommer in, kan du sedan gå 3 år på gymnasiet.
    Annars så finns det,tyvärr, inte så mycket att göra... att eleverna får lägra betyg än de vill ha är mycket vanligt. Nästan alltid finns det en rimlig anledning till varför det är så. Många ggr är det sjukdomar, sjukdomstillstånd, stress eller sociala omständigheter som ligger till grund till varför eleverna får lägre betyg än de annars skulle kunna få.
    Att ge alla elever möjlighet att få mycket höga betyg - t.ex genom omgång eller prövningar - finns det inga "upplägg " för... Om alla kunde få mycket höga betyg, skulle man behöva lotta ut platserna på högskolor/universitet därför att antal sökande med högsta betyg skulle bli fler än antal platser. Redan nu uppstår det ibland situationer på vissa utbildningar där alla som har 22,5 som är absolut högsta meritvärde man kan få, som söker - ej kan komma in pga platserna räcker inte. Då måste man lotta ut /slumpen får avgöra - vilket är ju inte alls rättvist/.
    Högskoleprovet är en bra möjlighet, tycker vi på fråga syv. Gör HP så många ggr du hinner. Gör ditt bästa i alla de kurser som ligger framför dig.

    Vänligen
    Julia syv