Kevin
    Hej jag undrar om man kan höja sitt betyg från Gymnasiet på komvux?
    hur går man bäst till väga? kan man få ett sämre betyg? Hur anmäler man sig dit?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kevin,
    om man ex. är folkbokförd i Upplands Väsby - då finns uppgifter här>>. för att läsa Gymnasiala kurser, söker man nämligen till eller via Komvux i den kommunen där man är folkbokförd.
    Ansökningsperioder och sätt att söka på /ex. pappersblankett eller webb-ansökan/ är det olika hos olika kommuner.
    Om du inte vet vilka kurser du vill eller behöver läsa, är det bra att boka tid för att träffa SYV på komvux i din kommun.
    Största höjningen blir troligt om det är så att du idag inte har max i merit, dvs har färre än 2,5 meritpoäng och kan läsa kurser för att få fler meritpoäng.
    Om du idag har max i merit, som är 2,5 eller om du inte vill eller kan läsa kurser för att få fler meritpoäng, och om du redan har godkända betyg i alla dina kurser som ingår i ditt Slutbetyg eller Examensbevis, då måste du vara beredd på att komvux ej tar in dig, utan svarar PLATSBRIST på din ansökan. Och det är i så fall självstudier och prövningar som gäller.
    ***
    Du har rätt att söka till komvux. Om huruvida du blir eller inte blir antagen kan vi inte svara på. Det kan inte komvux heller veta på förhand. Komvux har viss budget och måste prioritera personer med kort tidigare utbildning. de som redan har fullständiga gymnasiebetyg, är inte kortutbildade och prioriteras därför lägre och pengarna kanske inte räcker till för att ordna utbildningsplatser till dem.
    ***
    Råd som jag kan ge dig är
    1. gör Högskoleprovet
    2. sök till komvux
    3. se dig om efter Prövningar (om du kan skaffa dig kunskaper genom självstudier)
    4. se om du vill söka läsa på en eller flera folkhögskolor - Omdöme från en folkhögskola kan inte räknas tillsammans med gymnasiala betyg, men du kan t.ex skaffa dig bättre Kunskaper på en folkhögskola och lättare få högre betyg på prövningar. Om du får Omdöme om Grundläggande behörighet från en folkhögskola (för det läser man, som regel, i 3 år) - kan du konkurrera i BF-urvalet till högskola/universitet.
    Vänligen och med förhoppning om att någonting i mitt svar blir till hjälp!

    ANNA
    P.S: om man har flera betyg i samma eller i motsvarande kurser är det HÖGRE betyget som gäller. På så sätt kan man inte sänka sitt betyg, om man läser samma eller en motsvarande kurs eller gör prövningar.