Jenny zhi

    Hej Det är att jag har gått ut gymnasiet med studiebevis, eftersom jag behöver komplettera några kurser till på komvux. Och jag tänker att höja mitt meritvärde för att kan komma in det programmet jag vill på Univ.

    Jag tänkte att göra så:

    Jag har redan läst o fått betyg på franska 1&2 från gymnasiet.

    Om jag Läsa eller göra prövningar på komvux för moderna språk steg 3 och 4, då få 1+0,5 i merit?

    kommer detta att funka??

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jenny,

    ja, för godkända betyg i moderna språk 3 och 4 får du 1.5 i merit (om du inte redan har max i merit genom andra kurser).

    Det är fördelaktigt för dig att ta in betyg i moderna språk 3 och 4 - in i ditt examensbevis från komvux, inom 2400 poäng som examensbevis från Komvux kräver. På så sätt kan du utesluta andra kurser som inte är obligatoriska och i vilka du har lägre betyg (för att inte sänka ditt meritvärde i onödan). Du kan visa mitt svar till syv på komvux, hen kommer att förstå precis vad jag menar.

    Gör planering av ditt framtida examensbevis på komvux, tillsammans med syv! - det är mitt råd till dig.

    Hälsningar & lycka till med dina studier!

    Peter syv