Lina
    Hej!

    Jag har 15,69 i snitt men vill höja mitt snitt till 16.00.
    Jag vill höja det genom att göra prövningar, hur mycket måste jag höja för att kunna uppnå 16.00?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Om du höjer ett ”steg” i en 100 poängskurs som ex.alla gymnasials kurser i svenska, engelska och matematik, blir höjning ca 0.1, så du måste antingen höja ftån E till A betyg i en ”normalstor” kurs eller ett steg/snäpp upp i fyra kurser,

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Om jag höjer från D till A i historia 1b kan jag nå upp till 16.00 i merit?
    • Anna : Ja, i princip - eller kanske nästan... troligtvis blir ditt nya jämförelsetal 15.99 i så fall.