Natalie
    Hej!

    Jag är intresserad av att gå socionomprogrammet men mina betyg räcker inte riktigt till. Efter att ha suttit en stund och gått igenom de olika universitetens och högskolornas antagningspoäng till utbildningen har jag kommit fram till att mitt att mitt snitt behövs höjas med ett poäng.

    Hur många prövningar krävs det för att lyckas höja snittet med ett poäng?

    I och med att jag läste SV/ENG i grundskolan och började med moderna språk i gymnasiet antar jag att jag inte har full meritpoäng?
    Jag har läst Engelska 7 och Matte 3.

    Min sista fråga är om jag kan läsa moderna språk steg 3 på komvux för att höja snittet och få full merit?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej, med godkända betyg i Eng7 och matte 3 - när du söker till socionomprogrammet, får du 1.5 i merit. "Full merit" är 2,5. för att få "den resterande meritpoängen" skulle du behöva få godkända betyg i matte 4 och matte 5 ELLER i matte 4 och matte specialisering
    alternativt
    i moderna språk 4.
    ***
    Mod.språk 3 skulle ge dig en halv meritpoäng. Om du är nybörjare i ett språk, läser du Moderna språk 1 först; sedan mod.språk 2 och sedan 3.
    Om det är ngt. språk, förutom svenska och engelska som du kan - är det i så fall möjligt för dig att försöka hitta var du kan anmäla dig till Prövning i moderna språk 3 och/eller 4; eller se om komvux erbjuder undervisning i det språket och kan ta in dig på nivå 3 direkt (om du klarar nivåbedömningstest - som komvux, förhoppningsvis, kan erbjuda).

    Liselotte