anna

    Hej Jag har högskoleförberande examan inom naturvetenskapsprogrammet men mitt snitt är 15 . Så jag vill höja min chans att komma in någon programm på uni . Jag har läst precis klar undersköterska utbildning och har bra betyg så jag undar om jag kan byta ut mina gymnasium betyg mot betyg från underskörteska utbildning . Kan man byta religion, samhälle och historio mot annan kurs .? eller är de kursen måste ingå i examens bevis ?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,

    i examensbeviset får inget ändras (det som en bild som är spärrad för redigering, kan man kanske förklara).
    Men , du kanske kan få ett nytt examensbevis - Yrkesexamen - om du uppfyller kraven för yrkesexamen som undersköterska. Prata om det med syv på komvux. Om du skulle fått ut yrkesexamen, ta in kurserna svenska 2 och 3, engelska 6 och de kurserna som krävs för särskild behörighet till den högskoleutbildning som du vill söka till och även alla de kurser som ger dig meritpoäng (om du har några sådana kurser), och du ska kunna söka till högskola med ditt yrkesbevis (i alla fall så tolkar jag reglerna). Reglerna är krångliga och ibland kan även undantag göras. Frågan om du kan få ett nytt examensbevis är ytterst upp till rektor på komvux att avgöra. Du kan också ringa till skolverket om du vill: 08-527 332 00.