Jamila
    Hej!
    Jag har 15,18 poäng just nu och jag har precis gjort en prövning i engelska 6 och jag fick betyget D. Kommer mitt meritvärde att höjas?
    • Anna : Utan att veta allt man behöver veta... vi vet ju inte om ditt meritv. baseras på dina utländska betyg eller på yrkesbevis... så motsvarar D betyg 12.5... du har idag högre meritvärde /eller om det kanske är ditt Jämförelsetal som är 15,18.../ - det är jättesvårt att säga ngt. med så knapp info.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Om du tidigare hade betyg E och nu gick betyg D i en 100 poängskurs - kommer ditt meritvärde att höjas med 0.1;

    om du tidigare hade F, höjs meritvärde med 0.5.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Det är första gången jag läser den här kursen , räknas det som F då?
    • Anna : Nej, om du inte hade betyg i eng6 i ditt examensbevis, räknas eng6 in tillsammans med de övriga kurser från ditt examensbevis. Hur det betyget påverkar ditt meritvärde, beror på om du har höga betyg för övrigt. Vi på fråga syv vet ju inte om du har utländska gymnasiebetyg eller yrkesexamen /examensbevis från ett yrkesprogram/; reglerna är krångliga och man räknas olika - beroende på vilka övriga betyg man har. Det bästa råder jag kan ge dig är att du tar dina betyg till SYV på komvux och får där svar om vilket meritvärde de tror du kommer att få nu. Egentligen är det Antagning.se som räknar fram ditt meritvärde, när du gör ansökan till en svensk högskoleutbildning och vad någon annan säger kommer inte att spela roll, för att det är den beödmning som Antgning.se kommer att göra, som kommer att gälla.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jamila,
    du skriver att du har 15,18 "poäng" just nu... vilka poäng är oklart.
    Meritvärde räknas ut på betyg som ger behörighet till högsola... utan eng 6 har man inte behörighet till högskoleutb. i Sverige - så varför räknade man ut "poäng" i så fall; vem gjorde det och i vilket syfte?

    Det är skillnad på Jämförelsetal och Meritvärde...
    Jämförelsetal är "snittet"/medelbetyget på alla de kurser som räknas in när man söker till en högskoleutbildning i Sverige;
    sedan, om man har några meritpoäng, plussar man på dem.
    Har man inga meritpoäng, blir jämförelsetal = meritvärde.
    Det är med meritvärdet som man konkurrerar om plats på en svensk högskoleutbildning (i alla fall i betygsgrupper).
    Sedan, man kan även konkurrera med HP-resultat /högskoleprovet/ i HP-urvalet; men man måste ändå vara BEHÖRIG.
    Godkänt betyg i eng 6 ingår numera i Grundläggande behörighet.
    Innan du hade godkänt betyg i eng6 var du inte behörig till svenska högskolautbildningar, så varför räknade man ut "poäng" (jämförelsetal eller meritvärde...) om det fattades betyg för behörighet?

    Det är rätt krångligt, tyvärr.
    man måste veta rätt mycket om dina betyg för att kunna ge rätt svar...

    därför kan det vara bäst om du tar alla dina betyg till SYV på komvux och får svar där.

    vänligen
    ANNA

    • :

      Hej igen!

      Jag har utländska betyg, jag fick mina betyg validerade på antagning.se och där fick jag meritvärdet eller ”poängen” 15,18 och därmed fick jag ett medelande om att jag saknade svenska 3 och engelska 6 för att bli behörig till högskole studier, nu är jag är klar med kursen engelska 6 och fick betyget D. Det är därför jag undrat om mina 15,18 poäng kommer att höjas eller ej.

    • Anna : Om man har C i betyg i alla kurser som räknas in, får man jämförelsetal på 15.0 ... du fick jämförelsetal på lite över 15 dvs du har "liksom C-betyg" i alla kurser (kan man säga... lite mer än så... men minst C-betyg). Nu fik du lite lägre betyg, D-betyg. Ditt meritvärde kommer inte att höjas.