Laura

    Hej hur blir man specifikt en HOLISTIC nutritionist? Det skulle betyda allt för mig om jag fick veta,  då jag slipper stress och jag har sökt genom hela internet och jag kan inte hitta.

    • Milla : Om det idag någon Arbetar som just Holistic Nutritionist, kontakta den personen och fråga vad hen har för utbildning. :)
    • : Tack för rådet
    • Anna : En person som borde vara kunnig inom det område svarar så här: "Ingen aning, men tror man bör läsa både medicin och nutrition".
    • : Hej, i Sverige är inte Nutritionist ett reglerat yrke. Det en eventuell arbetsgivare som bestämmer vilken utbildning som behövs. Ett tips är att på www.antagning.se söka kurser/program som innehåller sökordet: ”Näringslära” Med vänliga hälsningar
    Läs alla kommentarer

    3 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Laura,
    i Sverige är inte Nutritionist ett reglerat yrke>>; därför är det arbetsgivare som bestämmer vilken utbildning som krävs, och vad alla de olika arbetsgivare kommer att tycka - vet vi inte.
    Startar du eget företag - bestämmer du själv vilken utbildning du behöver för att skaffa Betalande Kunder till ditt företag.
    Vänliga hälsningar

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Laura,

    Stockholms universitet har ett Kandidatprogram i nutrition och Linnéuniversitetet har ett kandidatprogram i Nutrition och livsmedelsvetenskap.
    Just "holistisk nutrition" vill inte den akademiska världen i Sverige kännas vid, verkar det som. De sakkunniga svarar antingen att de "känner inte till det" eller att det hör nog till område som Healers >> sysslar med.
    Som jag ser det, finns det 2 huvudvägar för dig att gå, om du vill utbilda dig och verka som yrkesvekrsam i Sveirge: antingen satsar du på en av akademiska utbildningar som finns, ex. utbildar dig till Dietist eller till Nutritionist (klassisk, vanlig... ;) - och försöker sedan profilera dig på ngt. sätt;
    eller så söker du icke-traditionella vägar, via kurser på privata skolor eller intresse-föreningar, självstudier mm. och här kan vi tyvärr inte ge råd ang. vad du bör satsa på, utan det blir helt upp dig själv.
    Om vilka utbildningsvägar och jobbmöjligheter inom "holistisk nutrition" som finns utanför Sverige, kan vi på Fråga SYV tyvärr inte svara om.

    Vänligen och Lycka till!

    ANNA

    SYV-besökare SYV

    hej

    http://instituteofholisticnutrition.com - The Institute of Holistic Nutrition i Kanada var år 2016 "i princip" godkänd av CSN som en seriös skola, dock nekades en person Studiemedel, som ansökte om att läsa på den skolan; Ansökan om studiemedel på den skolan nekades av en annan orsak än att utbildningen inte skulle vara seriös; orsaken i detta fallet var att CSN bedömde att studierna som personen sökte på http://instituteofholisticnutrition.com - var på gymnasial nivå och inte på eftergymnasial nivå och att det finns i Sverige "liknande utbildningar", ex. den utbildning som jag nämner nedan:

    www.vaddo.fhsk.se - Väddö folkhögskola erbjuder bl a utbildningar till Kost-& hälsocoach och till Hälsopedagog; kika gärna på dem.

    • : Du kan hos CSN ansöka om att få studiemedel utomlands även innan du är klar med gymnasiet; dock själva BESLUTET fån CSN går ej att få innan du blir ANTAGEN till utbildningen du har sökt utomlands. Det som går att få från CSN på förhand är "intyg om godkänd studiefinansiering", dvs ett "förhandslöfte" om att i fall du kommer in på utbildningen, så får du ett positivt beslut om studiemedel. För att CSN ska kunna ge ett sådant "löfte" måste ett antal olika kriterier uppfyllas, bl a ska det vara en seriös skola du söker till, och du själv ska ha "principiellt rätt till svenskt studiestöd", inte ha tidigare obetalda skulder till csn mm och m.fl. Det är många saker som csn tittar på innan de ger ngt. löfte.