Eva

    Hej! Jag studerar just nu programmering på nti skolan och har kommit mer än halvvägs genom hela kursen och tycker helt enkelt att kursen är för komplex för mig, min fråga är då om det är möjligt för mig att hoppa kursen? Kommer det att påverka mig på något sätt? t.ex csn då jag studerar andra kurser eller om det blir svårare för mig att söka andra kurser. Om jag ska hoppa av hur ska jag då tillväga med detta, ska jag kontakta administrationen?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Eva,

    att kursen går på distans eller inte på distans, spelar för studiemedels-frågan ingen roll. CSN tittar på studieomfattning (om du vid varje given vecka läser på heltid, på 75% av studietakten, på Halvtid eller på mindre än 50%). Läser man på mindre än 50%, har man inte rätt till studiemedel.
    Om du idag läser på heltid och hoppar av en kurs, går du ner till deltid; om du då "hamnar" under 50% studietakt, kommer du inte ha rätt till studiemedel; om du "hamnar" på 50% eller högre studietakt - då har du rätt till "deltids-studiemedel" som är mindre än heltids-studiemedel.
    Tanken bakom studiemedel är att man ska klara av (med godkänt resultat) de studier som man får studiemedel för; gör man inte det, kan man - på olika sätt - få "problem". Du kan kontakta CSN och de kan titta på de konkreta fakta just i ditt fall: datumen - studierna börjar och förväntat avslut; omfattning mm.
    Allmänt gäller:
    så länge du bedriver de studier som du får studiemedel för, har du rätt till de pengarna; sedan, om du inte kan uppvisa tillräckliga godkända studieresultat, kommer CSN ge avslag på studiemedel nrä du söker nästa gång. Det som vi absolut Avråder ifrån är att hoppa av studierna (även om det gäller en kurs, och att man fortsätter läsa de andra kurserna) och fortsätta kvittera ut studiemedel "som om inget har hänt": för att i detta fallet blir man Återbetalningsskyldig.
    Att hoppa av en kurs är lätt; du meddelar bara "din skola" att du från "det här datumet" ej bedriver studierna, men jag råder dig tänka på följande:
    - ta reda på hur det kommer påverka dig /ekonomiskt/; om du t.ex ej har råd att få mindre pengar från CSN, kanske du bör söka jobb eller annan inkomst först och hoppa av studierna sen;
    - CSN räknar i "hela veckor" därför att är mindre fördelaktigt för dig att hoppa av studierna så att du under sista veckan var studerande i fyra dagar... då har du inte rätt till studiemedel för hela den veckan i så fall (och det kan i vissa fall vara avgörande: att kunna eller inte kunna betala hyra för bostaden t.ex..).
    Fundera om du kanske ändå kan fortsätta läsa och försöka få godkänt betyg i kursen (E räcker för att inte få några problem med CSN).
    Hoppas ngt i mitt svar blir till hjälp!
    Julia