Victor
    Hej! Har alla godkända betyg förutom Idrott (missade en inlämningsuppgift, borde kunna lämna in den i år). Och Fysik 1 (har klarat alla prov men inte gjort tillräckligt många labbar).

    Jag går teknikvetenskap inriktningen på teknikprogrammet. Hur ska jag gå tillväga om jag vill ta ett års paus? Ska bort utomlands ett år och vill sedan läsa klart allt jag behöver för att studera spelutveckling/systemvetenskap.
    • Julia : När fyller du 20 år? Utan att man har gått 3 år på gymnasiet, måste man vara tillräckligt gammaI för komvux: tidigast från 1 juli det kalenderår man fyller 20 år kan man börja på komvux, men också om man har Studiebevis eller Examensbevis (dvs dokument som bekräftar att man har gått minst 3 år på gymnasiet). Om du hoppar av gymnasiet, går du inte i 3 år och då måste du uppfylla "ålders-gränsen". Därför är det viktigt vilket år du är född.
    • : Fyller 20 i februari 2018.
    • Julia : Då är det från 1 juli 2018 som du tidigast ska kunna läsa på komvux. I praktiken börjar kurser i mitten av augusti, det är alltså nästan 2 år från nu tlls "då"... :(

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Victor!

    ang. rätt till studieuppehåll på gymnasiet, så är det så att din gymnasieskola är skyldig att "hålla platsen för dig" endast om du kommer att STUDERA utomlands under den tiden du är borta från gymnasiet. I alla andra fall kan din gymnasieskola ge din plats till en annan elev och inte är skyldig att ta tillbaka dig efter ditt studieuppehåll. Vilka betyg du hade innan du åkte utomlands är av mindre betydelse i detta fallet.

    Rektor kan givetvis bevilja dig studieuppehåll och åta sig att "hålla en plats för dig", men jag tror inte rektor kommer att göra det, om inte du kan påvisa att du åker utomlands för att just Studera. Detta för att skolorna brukar inte vilja åta sig några skyldigheter om de "inte måste". Tänk om det kommer en elev som vill byta från en annan skola och vill in i din klass... och sedan kommer du också - så finns det inte plats för dig. Om rektor säger Nej till den eleven - går skolan miste om stadsbidraget som den eleven "har med sig", det är en ekonomisk förlust för skolan.

    Om du åker för att studera utomands, säger du det på din skola och de är i så fall skyldiga ge dig plats när du är tillbaka. Skola /rektor/ kan kräva bevis på att du kommer att studera och sedan att du har studerat. I annat fall kan de, som sagt, ta in en annan elev "på din plats".

    Oavsett om din skola håller plats för dig eller inte, har du givetvis rätt att söka studier på gymnasiet på alla de skolor där plats finns och du kanske kan ta examen från en annan gymnasieskola än din nuvarande skola - eller från Komvux (men på komvux kan du läsa tidigast från 1 juli det kalenderår du fyller 20 år).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    L. :)

    Liselotte
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    om du inte tar examen från gymnasiet, utan ska behöva komplettera på komvux, behöver du inte bry dig om Idrott och hälsa 1- kursen. Betyg i den kursen får ej tas in i examensbevis från komvux efter 1 jan2017. Du hinner inte få examensbevis från komvux innan årsskiftet 2016-17 och senare kommer du inte ha någon nytta av det betyget (just i kursen Idrott och hälsa 1, i alla fall så som reglerna ser ut idag).

    Fysik 1- betyget får ingå i Examensbevis från komvux. Så det är bra om du kan bli klar med den kursen och få godkänt betyg i den.

    Ang. läsa på komvux - så beror det lite grand på vilket år du är född. Det kan bli viss "väntetid" innan du blir gammal nog... För övrigt är gymnasiet frivilligt att läsa över huvudet taget. Om nu när du är 18 år, myndig, får du hoppa av, och behöver inte ens fråga dina föräldrar/vårdnadshavare om lov.

    Vänligen

    Julia SYV

    • : Jag är född 1998.
    • Julia : Om du inte kan på komvux uppvisa att du har läst i 3 år på gymnasiet på heltid - och inte är gammal "nog" och det är 1 juli det året du fyller 20 år som gäller - kommer komvux svara att du fortfarande tillhör "ungdomsgymnasiet".