Anna
    Hej jag är en tjej som går ekonomi årskurs två. Jag har under hela ettan och nu början på tvåan haft väldigt mycket ångest över skolan. Sover dåligt, blivit diagnostiserad av läkare med depression och jag trivs inte i skolan. För två månader sedan fick jag också reda på att jag har dyslexi. Nu till min fråga: Kan man hoppa av gymnasiet och börja läsa på komvux istället trots att jag bara är 17år? Jag tror att komvux har ett bättre upplägg för mig där jag skulle gå med vuxna människor som är där av egen fri vilja. Gymnasiet är ju frivilligt fast i dagens samhälle känns det som att det inte är det. Jag skulle iallafall vilja veta lite vad jag har för alternativ.

    Hälsningar Anna

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,

    enligt reglerna så kan man börja på komvux i 2 fall - om man har gått igenom 3-årig utbildning på gymnasiets nationella program eller från 1 juli det året man fyller 20 år.
    Du är alldeles för ung. Man kan vara yngre än 20 år, men då endast EFTER 3-ÅRIGT gymnasial utbildning... det är enligt Reglerna. Men ibland köper utbildningsförvaltningen plats på Komvux åt yngre elever; de görs det ett undantag.
    Ännu ett alternativ är att du söker till en folkhögskola. Troligtvis, om du söker på egen hand, skulle du kunna börja på en folkhögskola från hösten 2018. Detta pga folkhögskolorna tar mycket ogärna in i mitten av läsåret; de vill att man under våren söker till nästa höst. Om du idag är 17 år, blir du inte för ung att från hösten 2018 börja läsa på en folkhögskolan.
    Det är på en Allmän linje på en folkhögskola som man kan få "gymnasiekompetens" och behörighet till högskoleutbildningar och/eller till andra eftergymnasiala utbildningar.

    Utbildningsförvaltningen i din kommun kan kanske köpa plats för dig på en folkhögskola eller på komvux och i så fall "placera" dig dit inom kort. Sådant görs men sällan. Det är individuella bedömningar som måste i så fall göras; och hur chefen på utbildningsförvaltningen i din kommun kommer att ställa sig i ditt fall, vet inte vi här på Fråga SYV. Du är ännu inte myndig. Be dina föräldrar/vårdnadshavare ta kontakt med utbildningsförvaltningen i din kommun /där du är folkbokförd/.

    Ännu ett alternativ, som finns inom gymnasieskolan, är Individuellt alternativ inom IM, introduktionsprogrammen. Enligt reglerna kan inte du, som kom in på ett nationellt program, bli inskriven på IM, men även här kan ett undantag göras. Vad som skulle vara bra för dig på Individuellt alternativ? Jo, där görs det alldeles egen Individuell plan för dig, där praktik kan ingå; man kan läsa ett änme i taget, i små grupper eller ibland även med läraren individuellt; man kan under vissa perioder gå på "helpraktik", dvs inte läsa ngt. ämne, utan endast gå på praktik. Man kan läsa på deltid under vissa veckor, på heltid - under andra veckor... ändra i sin studieplan och "ta det som det känns bra" för dig. Platserna på Individuellt alternativ är mycket dyra; detta pga stor personaltäthet (små klasser; egen kurator och SYV och ofta också en egen skolsköterska har dem) + även praktikanskaffare och speciallärare.
    Om du kommer att få Ja eller Nej på din begäran om att bli inskriven på Individ.alternativ på IM, eller på en folkhögskola eller på komvux nu, när du egentligen inte uppfyller kraven - vet inte jag.

    Du och dina vårdnadshavare kan önska det, ansöka och motivera/argumentera varför det skulle vara bra för dig. Läkarintyg och läkarutlåtande brukar krävas. Du kan också behöva träffa en skolpsykolog några ggr.

    Det är tyvärr så att resurser inte räcker till alla elever som skulle behöva anpassingar i sina studier. Jag önskar att det vore annorlunda. Har man tur, kan man få de anpassningar som man behöver. I annat fall får man "ta" det som erbjuds och försöka göra det bästa av situationen. :(

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    Julia SYV