Raghad

    Jag är 18 år gammal och jag har bestämt mig att hoppa av gymnasiet pga att jag trivs inte där. Jag försökte att ansöka till Korrespondensskola ( distans skola) men jag bara fick veta att reservantagningen pågår tills 13 september vilket betyder att jag vet inte om jag kommer och få plats där eller inte. Det därför ville jag hoppa av nuvarande gymnasie och vänta tills jag får svar om distans skola. Min fråga är om det går att göra så och om jag kommer och få svar på min ansökning?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,

    vi avråder från att hoppa av gymnasiet om man ej har ngt. annat "färdigt" alternativ.
    Vi vet inte om du kommer in på Korrespondensgymnasiet eller inte. Vi hoppas du gör det, men det är fyra veckor till 13 sept... och du skulle hinna lära dig rätt mycket på de veckorna om du gick i skola; slutar du gå i skola blir du också av med studiehjälpen från CSN. Sedan måste du ha 100% närvaro under minst en månad, om du börjar läsa igen - innan du kan få studiebidraget från CSN. du kommer därför förlora studiehjälpen i två månader, även om du skulle börja läsa på Korr från mitt på september, om du nu hoppar av gymnasiet.
    Jag vet inte om det är viktigt för dig med studiebidraget, gratis lunch på skolan och åkkortet - allt detta är kopplat till att du är gymnasieelev. Du förlorar alla de förmåner om du hoppar av...
    Du kommer inte bli bättre prioriterad till en plats på Korr, om du står utan plats nu, när reservantagningen pågår...
    Det är bättre att gå i skolan nu och i fall du kommer in på Korr, då byter du skola då. Det är i alla fall mitt råd.
    Sök jobb samtidigt som du går i skola; du kan också försöka komma in i år1 eller 2 på en annan skola och/eller program.

    Folkhögskola
    När du är 18 år, är du gammal nog för att kunna läsa på en folkhögskola. Kika gärna på folkhögskolornas gemensam sida www.folkhogskola.nu - det är Allmänna kurser du ska spana efter där.

    • : Jag har fast jobb redan och tänkte på och fortsätt med den tills jag får svar om jag har plats i Korrespndensskola eller inte. Det därför jag bryr mig inte vad det gäller med CSN. Min sista fråga är om det finns andra konsekvenser när det gäller om detta situation?
    • Milla : Det är stor skillnas att ha eller inte ha "gymnasiekompetens". Om du hoppar av skolan nu men sedan inte kommer in på Korr, hur ska du göra med din utbildning sen? Har du någon plan för det? Eller kan du kanske jobba på det jobbet som du nu har i många år framöver?