Leili

    Hej! Jag läser handel och administration, sista året på yrkesgymnasiet. Jag undrar ifall det går att jag hoppar av nu (har fått betyg i årskurs 1 och 2) och läser sista året någon annanstans? Jag vill få min gymnasieexamen för att kunna studera vidare på universitetet och undrar om det går att få det på Komvux, folkhögskola eller på något annat sätt? Då det enbart är årkurs 3 kvar. Tack!

    • Jelena : Hitta ngt. nytt först - t.ex jobb eller kom in på andra studier, innan du hoppar av gymnasiet. Att gå utan sysselsättning och utan inkomst är inte roligt. att du hoppar av gymnasiet gör det inte lättare att få jobb eller andra studier. Gå prata med syv på komvux. Det kan visa sig att du måste söka i oktober för att få chans börja på komvux i januari, då höstterminen redan är igång... och vad ska du göra fram till januari?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Leili;
    från 1 juli det kalenderåret som du fyller 20 år har du rätt att söka till komvux;
    det finns inte någon garanti att få studieplats på komvux gymnasiala kurser -detta pga endast grundskola är obligatorisk.
    Gymnasiet läser man " i mån av möjlighet " - alltså, om din hemkommun har råd att erbjuda kurser.
    Oftast går det att göra planering mot examensbevis och läsa på komvux - mot gymnasieexamen. Dock kan inte komvux garantera att du får läsa på heltid; det kan därför ta lång tid.
    På komvux förlorar du ditt betyg i Idrott och hälsa 1 /pga ändring i reglerna från 1 jan 2017 - som gjorde att den kursen inte fick ingå i Examensbevis från komvux längre.../. Men det krävs också 100poäng mindre för examensbevis på komvux; så det går in på "ett och ut". Det är samma eller andra kurser man kan läsa på komvux, jämfört med gymnasiet.
    De förmåner som gymnasieelever har i form av gratis lunch, gratis kurslitteratur och åkkort har inte komvux-studerande, som betalar allt detta själva, trots att de får ju inte mer pengar från CSN, än gymnasieelever. Det är alltså ekonomiskt fördelaktigt att läsa på gymnasiet, jämfört med komvux.
    Ännu en mycket stor förmån är att på gymnasiet är man garanterad att få plats på kurser som motsvarar heltidsstudier och som leder till möjlighet att ta ut examen; den förmånen finns inte på komvux.

    Folkhögskola
    På en Allmän kurs på en folkhögskola läser man mot Omdöme om grundläggande behörighet; normalt sett, tar det 3 år på heltid, men om man har goda förkunskaper, kan man uppnå omdöme snabbare, men som snabbast på ett läsår. Så, om du söker till folkhögskolornas Allmänna kurser och kommer in /vilket inte kan garanteras att du gör pga många söker och det är konkurrens om platser/ - till hösten 2020, kan du som snabbast få omdöme till sommaren 2021, men det kan också bli så att du måste läsa i 2 år och får omdöme till sommaren 2022.

    Studie- och yrkesvägledare