Frida
    Hej, jag går andra året på Idrottsgymnasiet i Malmö och har redan gått om ett år, så jag går med ett år yngre. Så att gå om gör jag helst inte. För knappt ett år sen hände en familjetragedi och jag har sen dess tappat exakt allt intresse för att fortsätta försöka orka med skolan och hänger inte med på någonting. Jag vill helst hoppa av helt men jag vet att mina chanser till jobb minskar kraftigt då. Vad har jag för alternativ? Orkar inte tänka på det för det känns så orättvist att jag ska behöva bestämma hur min framtid ska se ut nu, när jag verkligen inte mår bra.
    tack på förhand.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Frida, det är jätte-jättetråkigt att det hände det som hände och att du inte mår bra. Jag beklagar verkligen! Jag vet inte vad som har hänt, men det behöver jag kanske inte veta för att ge info om vilka anternativ som finns.

    Jag hoppas du har kontakt med kurator, skolsköterska och en psykolog.

    Jag tror du är själv också ganska medveten om de "huvudsakliga" alternativen, men jag ska nu nämna de alla här nedan, i alla fall:

    --- söka jobb - både på egen hand och med hjälp av Arbetsförmedlingen;
    --- starta eget - se gärna yrkespresentatione Entreprenör >>;
    --- läsa på en folkhögskola - du, som är 18 år gammal, är gammal nog för att kunna bli antagen till en folkhögskola;
    --- stanna på gymnasiet...? - det finns alternativet att under en period bli sjukskriven på hel- eller deltid (prata gärna med psykolog och/eller läkare om det); inom gymnasiet kanske du kan bli inskriven på IM, individuellt alternativ >> där man kan kombinera studier med praktik; läsa på deltid eller gå på "helpraktik";
    --- hoppa av gymnasiet och bli en "hemmasittare";
    --- försöka komma på i någon sort projekt som förhoppningsvis finns lokalt, i din stad. Du får gärna ta reda på vem KAA-ansvarig>> i din kommun är och ta kontakt med honom/henne.

    Från 1 juli det kalenderåret du fyller 20 år ska du kunna bli antagen till Komvux. Fram tills dess är det de alternativen /ovan/ som finns.
    ***************************
    Det skulle bli väldigt roligt om du kunde hitta någon sort Inspiration - förhoppningsvis kan du "tända" på ngt. yrke eller någon möjlighet i framtiden, t.ex att starta eget inom ngt. som är din hobby >>... kika gärna på många olika yrken på www.framtid.se där det finns ca 2 tusen yrken presenterade.
    Jag blir väldigt glad om du hittar ngt. som blir så pass intressant för dig - att du ska kunna överkomma det tragiska som har hänt och gå vidare med ditt liv.
    Med bästa hälsningar och stor förhoppning om att någonting i mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig!

    ANNA
    P.S: hör gärna av dig inom snar framtid och berätta hur det går. Vi på Fråga SYV håller tummarna för dig!