Annie
    Hej! Jag går sista året på gymnasiet (estet) och jag har funderat länge på att hoppa av ett av min indval.
    Har 2600 poäng, man behöver väl bara 2500? Tar bort 100 poängs kurs är väl inget problem då, eller?
    Anledningen att jag vill hoppa av den kursen är för att jag lever med bipolär sjukdom, och känner att den lektion ger mig väldigt mycket stress och panik.
    Inte så bra när man är ostabil som jag.
    Tänkte att min psykiska hälsa är viktigast!
    Och om jag nu kan ta bort den kursen, vad händer med studiebidraget?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Annie!

    Jag förstår att du ej vill läsa fler poäng än nödvändigt och du borde inte behöva läsa mer än de obligatoriska 2500 poäng.

    Jag råder dig söka upp SYV på din skola, snarast möjligt, och diskutera en ändring i din studieplan. Om SYV tar bort en kurs från din Studieplan, då är problemet löst. Försäkra dig om att du fortfarande uppfyller kraven för gymnasieexamen och att skola ej kommer att rapportera att du läser på mindre än heltid - till CSN.

    Jag är inte insatt i alla detaljer - t.ex. vet jag inte om du läste de där 100 extra poängen under förra året eller om du läser de i år. Jag vet inte heller om du kommer att uppfylla kraven på hur Programstrukturen ser ut för din del. Det är inte vilka som helst kurser som får läsas som Programfördjupande. Sedan måste det vara 200 poäng inom Individuellt val. Läser du 300 poäng inom Individuellt val, då tror inte jag det blir några problem att ändra din studieplan och ta bort en kurs, som är en extra U-utökad kurs.

    Jag tycker inte att det blir bra om du bara slutar gå på lektionerna. Det kommer att klassas som skolk och då kan du bli av med Studiebidraget.

    I och för sig så finns det en regel, som säger att alla påbörjade gymnasiala kurser bör betygsättas. I ditt fall när du har en diagnos, borde din skola kunna göra ett undantag och du borde slippa ha F i ditt Examensbevis i en extra kurs (som du från början inte behövde ha påbörjat).

    Prata med SYV och i fall det blir något problem, koppla in kurator. Ytterst ansvarig är det Rektor och om det inte löser sig så som du önskar, råder jag dig vända dig till rektorn.

    Sammanfattning:

    begär att förändring i din Studieplan görs. Ta kopia på Studieplaneringen, och spara den. Får ett tydligt svar ang. om du fortfarande läser på heltid (att skola ej rapporterar till CSN om att du läser på deltid). Gör det klart för dig om du kommer att uppfylla kraven för gymnasieexamen.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Jag håller tummarna!

    ANNA

    P.S: kika på Programplan för ES och jämför med din Studieplan.