Anonym
    Hejsan, jo det är så att jag har gått ca halva Matte 3b kursen under andra året av gymnasiet (gjorde 1&2 på ett år) och tycker verkligen att det kört fast ordentligt.
    Än så länge har jag ej haft ett enda prov med betyg (dvs alla F) och det känns som att det bara blir jobbigare och jobbigare ju mer tiden går, och min lärare är inte särskilt hjälpsam.

    I.o.m. att jag går Samhällsvetenskapliga programmet så behöver jag ju enligt kursplanen endast klara av Matematik 1&2, vilket jag ju som sagt redan gjort, så det jag nu är orolig för är om jag uppfyller "minimi poäng gränsen" som man måste läsa per år ifall jag väljer att släppa matten.
    Jag har redan släppt Entreprenörskapen för att den var tråkig och jag ville få mer tid för att fokusera på matten (vilket nu i efter hand var ett riktigt korkat beslut då jag nog kunde fått ett ganska bra betyg i Entreprenörskap utan större ansträngning.)

    Men men, det är lätt vara efterklok.

    Lite kortfattat så behöver jag alltså hjälp med huruvida jag måste fullfölja matte 3b och riskera/definitivt få ett F i slutbetyg på ämnet, eller om jag på något sätt kan släppa kursen mitt under terminen och alternativt ta igen de "förlorade" kurs poängen nästa år?

    Tacksam för svar!

    //

    Anonym Anonymsson

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, tråkigt att du kört fast i matten - det händer dock! Och du har så rätt i att det är lätt att vara efterklok! Det som är viktigt är ju att du får ihop dina 2500 poäng och eftersom du verkat hoppa av Entreprenörskap så är jag osäker på vad det betyder - är det en kurs som du måste ta igen för att få ihop 2500 poäng? Kolla upp det!

    Det är upp till rektor på din skola att bedöma om du får hoppa av matten - det är inte något som jag kan ha åsikter om tyvärr. Skolan måste ju dock värna om att du får ihop dina poäng så det borde du kanske kolla upp ordentligt. Boka en tid med din Syv på skolan så kanske hen kan hjälpa till. /Lena, Syv
    ...Det kan vara olika hur mycket poäng man läser i olika årskurser - vanligast är mellan 700-800 poäng per läsår. Totalt efter tre år måste man ha läst minst 2500 poäng inkluderat Gymnasiearbetet. Obligatoriska kurser inom dessa 2500 poäng är de gymnasiegemensamma kurserna, de programgemensamma och inriktningskurserna. Inom programfördjupningskurser finns även bestämda kurser som man kan läsa även om det är inom ett ganska brett område - Individuella valen kan dock bestå av vilka gymnasiekurser som helst.

    Du skulle verkligen behöva boka en tid med din Syv på skolan och gå igenom din studieplan så den blir korrekt så du inte behöver gå omkring och vara orolig. Eftersom jag inte kan se alla dina kurser så har jag svårt att bedöma att allt är som det ska och att du läser det du ska. /Lena, Syv