Ellen
    Hej, jag läser matte 3b som utökad kurs nu i trean och går det samhällsvetenskapliga programmet med inriktning beteende. Jag vet inte vad jag vill bli men det sociala intresserar mig ex som lågstadielärare och sjuksköterska osv men de är lågavlönade jobb så jag har tänkt i andra banor också. Då kommer matte 3b in, att det är bra att ha med sig. Men jag tycker redan nu att det är så jobbigt i skolan, med alla ämnen osv och har redan full merit. Språk och engelska 7, så för den sakens skull spelar matten inte någon roll. Men vilka utbildningar/yrken är det som kräver matte 3b/c? Finns det en lista någonstans för har försökt hitta det men utan att hitta det. Har även frågat Syv på min skola men de vet inte riktigt heller exakt. Finns det en sån lista med utbildningar/yrken som kräver matte 2b också? Jag vill bara se ifall det är värt att kämpa vidare med denna utbildningen eller inte, men jag tycker det är så svårt och jobbigt att hänga med och dessutom få tid till det. Hur snabbt läser man upp kursen på komvux om man istället väljer att läsa den där efter man tagit studenten? Alla utbildningar som kräver matte 3b, har de dessutom alltid matte på den utbildningen man sedan valt att läsa vidare på?

    Tack på förhand

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Matte 3 läser man på heltid på fem veckor, eftersom det är en 100 poängskurs.

    De yrken/utb som idag kräver matte 3 är: högskoleingengör

    optiker

    fastighetsmäklare

    ekonom

    men det är svårt att komma med en lista då behörighetskraven kan ändras när som plus att det är inte ens säkert att samma utbildning på olika orter har samma behörighet - ex. Optiker>> där det på en av orter räcker med matte 2 men på den andra krävs matte 3. Och detsamma gäller för basåret /naturvet. Eller tekniska basåret / där det i Stockholm och Göteborg krävs matte 3 och på andra orter räcker med matte 2.