Ellen
    Hej, jag går nu andra året på stylist programmet. Ligger efter jätte mycket i skolan pga av frånvaro o trivs inte så jätte bra heller för massa olika anledningar, och har då heller ingen motivation till att ens försöka känner att allt jag gör bara blir fel hela tiden o tycker att jag aldrig räcker till. Känner verkligen att jag vill hoppa av. Fick bara godkänt i engelska samt 1 stylist ämne förra året i 1an också så ligger efter en del som sagt. Om jag väljer att nu hoppa av sen nästa år börja igen med dom som är 2 år yngre vad ska jag göra under tiden? Kommer ju inte få något CSN så finns de nåt sätt jag kan få lite pengar / stöd osv . Skolan jag går på ligger i en annan stad och vill hellre gå nära också. Vill inte bara gå hemma hela dagarna heller så vad finns för alternativ???

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej Ellen,

    det är väldigt tråkigt och olyckligt att du har tappat motivationen. vi får hoppas det är ett övergående problem...
    jag råder dig prata med kurator, med din klasslärare/mentor och med SYV på din skola som kanske kan komma med bra tips, förslag på lösningar.
    Allmänt gäller: det är frivilligt att gå på gymnasiet; å andra sidan är du ännu inte 18 år, så du får inte självmant "skriva av" dig från skolan, utan det är i så fall dina vårdnadshavare som får göra det... men

    du kan (får) söka jobb. I Sverige får man börja jobba när man fyller 13 år. Om du hoppar av skolan, vilket vi avråder ifrån (i alla fall ska man vänta tills man kan Byta till ngt. annat och inte bara "hoppa av"...) gå skriv in dig på Arbetsförmedlingen samma dag som du hoppar av skolan.
    Från det att du fyller 18 år kan Arbetsförmedlingen (när du har varit inskriven i minst 100 dagar) börja betala dig något sort stöd /aktivitetsstöd/, om du deltar i de aktiviteter som AF "föreskriver" dig, t.ex kan det vara praktik eller "motivationskurs" på en folkhögskola.

    Ang. folkhögskolor - du kan söka till en folkhögskola till hösten 2018.

    Vilka framtida yrkesplaner har du? Vad vill du jobba som "när du blir stor"?

    Kika gärna på många olika yrken på www.framtid.se

    Vad du mer kan göra är att fråga på "kommunen" vem som är ansvarig för KAA >> i din kommun och prata med den personen om vad som kan erbjudas lokalt /ngt. projekt med t.ex praktik och/eller motivationskurser/.

    Sammanfattning:
    om du idag inte har ngt. annat realistiskt alternativ, t.ex ngt. jobb som du kan få eller någon annan utbildning som du kan byta till - är mitt råd att du försöker "hänga med" i din pågående utbildning. Att sitta hemma är inget bra alternativ.
    Där du kan få hjälp är bl a - KAA-ansvarig i din kommun; Arbetsförmedlingen och så har du rätt att söka om - till åk1, på nytt och i fall du kommer in, börja om gymnasiet från åk1 igen hösten 2018.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Lycka till!

    Daniel

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen,

    jat undrar om du nu, typ redan idag, kan kontakta din rektor och be om att få "byta ner dig" till åk1 igen...? du har ju missat rätt mycket av åk1-undervisningen och har inte så många godkända betyg. Det är klart att det är svårt att "hänga med" i undervisningen i kurser som bygger på de kunskaper som du, tyvärr, inte har.

    Om det nu är så att det är den utbildningen som du ändå vill söka till hösten 2018, varför vänta och "förlora" ännu ett år? Om det finns ledig plats i åk1 - kan du i så fall kanske gå med dem... rektor ansöker om att få förlängd undervisningstid för dig... det är ett Undantag, men värt att testa om det går att ordna så. :)

    Lycka till, oavsett vad du bestämmer dig för att göra!

    ANNA