Josefine

    Hej! Jag är 22 år och hade gått ett program i ett år och en månad (tills nu i oktober) men kände att jag var såå omotiverad och mådde inte så bra allmänt heller så jag valde att hoppa av. Programmet är ganska brett (kommunikatör) så man kan syssla med många saker efter examen. Jag hade flyttat till en annan stad för att gå detta programmet och i denna staden trivs jag väldigt bra, både med min rumskompis och andra kompisar. Problemet är nu då att jag behöver flytta hem isåfall om jag inte pluggar här. Jag har inte sökt någon kurs i denna staden. En annan sak är också att, innan jag började plugga så jobbade jag som vikarie på förskola och jag saknar det väldigt mycket, mest för att jag trivdes himla bra med personalen just då men det är ju inte alls säkert att jag kan komma tillbaka nu. Och grejen är om jag börjar jobba på denna förskola igen så återgår jag till ett jobb jag tycker är väldigt roligt MEN mitt sociala liv då är rent kasst. Många kompisar finns inte kvar i min gamla stad för de har flyttat, det är rätt svårt att hitta nya kompisar om jag återgår till jobbet då många där är gamla och jag gör inte så mycket mer än jobbar 8-17 varje dag och sen går hem. Vill också tillägga att jag inte vill utbilda mig till förskolelärare då jag inte tänkt/vill jobba på förskola i många år. Medan i den staden jag bor nu är riktig studentstad och här finns alla chanser i världen att lära känna nytt folk och mitt sociala liv här är mycket bättre vilket gör att jag mår bra. Nu har jag fått en chans att komma tillbaka till mitt program och jag måste bestämma mig idag (!!!, onsdag). Har tänkt att jag kanske tycker själva studierna är tråkiga och väldigt svåra (de är vääldigt akademiska) men att jobben sen som jag kan söka är desto roligare? Så nu till mitt problem/fråga. Gå tillbaka till programmet jag tycker är tråkigt men i en stad där jag trivs bra och har många vänner eller gå tillbaka till ett jobb som jag tycker är jättekul men i en stad då jag har få vänner kvar och jag måste flytta hem igen (vilket jag inte är jättesugen på). Förstår att ni inte kan skriva vilket beslut jag ska ta men tänker att ni kanske kan skriva hur jag kan tänka?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Josefine;

    man kan resonera mycket kring din fråga: tänka både "si" och "så"... :) men jag vill börja med ett kort svar: du kan ju hoppa av samma utbildning ännu en gång - senare... eller? :) Alltså, om du hoppade av en gång och går nu tillbaka till din utbildning... så är du inte fastkedjad till den utbildningen för "all framtid", utan du kan hoppa av sen igen, om det då känns outhärdligt (om vi säger så...).
    ang. gå tillbaka till ett roligt jobb på en förskola... Är du säker på att all personal är kvar där, som du trivdes så bra med? Nya barn och delvis Ny personal kanske är där nu... jag vet inte, men vet du? Och så är du också nu "förändrad"; du är inte exakt samma person som du var då. Det kan därför tyvärr bli mindre roligt nu att jobba där... jag vet inte men det blir ju väldigt tråkigt om du upptäcker att så roligt som det var då, att det inte är så nu.
    Därför "röstar" jag för att du ger studierna till kommunikatör ännu en chans. Men givetvis bestämmer du själv vad du ska göra.
    Oavsett vad du bestämmer dig för - Lycka till!
    ANNA