Maria
    Hej! Jag går nu i Ekonomiprogrammet första året i GBG. Jag vill byta till Natur och har redan skaffat mig indra konto och valt skolor.
    Jag har som moderna språk ryska och läser den separat från vanliga lektioner ( i en annan gymnasium efter skolan.

    Jag funderar (ganska säker) på att jag vill sluta (hoppa av) skolan den sista terminen. Men börja om en natur klass i den nya skolan. Jag förstår att om jag hoppar av nu kommer jag inte kunna ta med mig godkända betyg i sv eng å samhäll. ( det har jag tänkt läsa på mitt nya gymnasiet. (förstår också att jag inte kommer att få någon studie bidrag.

    Jag har bestämd mig att efter jag hoppat av skolan sista terminen i ekonomi att förbereda mig inför naturvetenskapliga programmet.

    Det jag undrar nu och behöver råd med kommer jag fortfarande söka via indra till en nytt skola och program eller kommer det funka på ett annat sätt?

    Andra sak är att jag vill fortsätta läsa ryska som moderna språk denna terminen( alltså läsa klart.). Funkar det eller måste jag verkligen gå kvar på min skola för att kunna få betyg i moderna språk? Finns det någon möjlighet att göra det?

    • : Jag har redan föräldrarnas godkännande. Jag känner själv att jag inte har någon motivation att gå till skolan och känner mig djupt nere för det. Men jag vill jätte gärna studera på min egen hand och förbereda mig inför nästa år (plugga hemma, gå på olika aktiviteter och kurser)
    • : Kan jag ändra Ryska nu som en utökad kurs? kommer den stå pånästa års slut betyg?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maria!

    Vi på Fråga SYV avråder från att hoppa av gymnasiet och det av flera olika anledningar:

    1. Studiebidrag är en anledning :)

    men det finns flera andra också

    2. du växer, mognar och utvecklas dagligen och kan komma på andra tankar till augusti (det är 8 månader dit, dubbelt så lång tid som du nu läst på gymnasiet) och kanske ångrar Naturvetenskapsprogrammet och vill läsa Ekonomi - och hoppas du av nu, måste du kanske söka om ännu en gång och påbörjar Ekonomiprogrammet åk1 hösten 2017 - du blir då två år äldre än resten av klassen...

    3. tänk på att du på Naturvetenskapsprogrammet läser Matte 1c på en termin (det är en svårare kurs än du nu läser på Ekonomiprogrammet - på två terminer). Om du nu får t.ex. betyg A i Matte 1b och sedan läser Matte 1c på Natur och får t.ex. betyg B, då kan du ta med betyg i Matte 1b i stället för 1c (högre betyg) in i ditt Examensbevis. Det är en jättestor fördel och kan utgöra skillnaden mellan att få eller ej få plats på en högskola/universitet. Man får byta ut kurser i Matte 1 mot varandra och jag råder dig lägga mycket krut på matte nu under våren och sikta på A-betyget eller så högt betyg du kan få.

    4. sedan - vad händer om du ej kommer in på Naturvetenskapsprogrmmet till hösten 2016 (du konkurrerar med dina grundskolebetyg, upprepar ansökningsprocessen från förra året och det finns ej någon garanti på att få plats)? Vad ska du gör då? Om du nu hoppar av Ekonomi och ej kommer in på NA till hösten?

    Eftersom vi avråder från att hoppa av, då tycker vi du bör söka till NA till nästa år helt separat och oberoende av dina studierpå Ekonomiprogrammet nu.

    Sök till NA men fortsätt läsa som vanligt och lägg mycket "krut" på matematik (både för att kunna byta ut mot ett högre betyg i matte 1 men också för att matte är det jätteviktigt att kunna mycket av om man ska läsa på NA).

    Jag hoppas du följer vårt råd och stannar kvar i skolan!

    Bästa hälsningar & lycka till!

    ANNA

    Jag visste inte att du hade 315 betygspoäng från grundskola. Ändå finns det inga garantier på att du kommer in på just den skola som du helst vill gå på. Vi vet inte vem som kommer att söka till den och vilka betyg de kommer att få i slutet av maj.

    Du kommer att ha exakt samma förutsättningar för att komma in på gymnasiet som de som går i åk9 idag, inte sämre.

    Studiebidrag får du på nytt när du börjar läsa på gymnasiet på heltid.

    Ang.moderna språk (ryska) så kan inte jag svara på - om du får fortsätta läsa även om du hoppar av gymnasiet (eftersom jag vet inte vad det är för överenskommelse som finns - du läser på en annan skola, skriver du). Jag hoppas du ska kunna fortsätta läsa ryska men jag kan inte lova dig det. De studier kan vara kopplade till din gymnasieplats. Jag vet inte ens vem jag kan hänvisa till i den frågan - prova fråga SYV på din skola och någon på Utbildningsforvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd. Du kan prova fråga läraren, som undervisar dig men det är inte säkert hen vet om du får läsa eller ej i fall du hoppar av gymnasiet.

    Vi på Fråga SYV kan inte tvinga någon att gå på gymnasiet. Det är en frivillig studieform. Vi tycker att gå i skola och läsa är bättre än att vara hemma (med undantag: om man är sjukskriven av läkare eller psykolog).

    Ang.plugga Matte 1c - gå in på www.matteboken.se och lös de svårare uppgifter i Matte 1 kursen.

    Matte 1a, 1b och 1c är på sätt och vis samma kurs, det är bara svårare uppgifter inom samma matteområden som man löser på c-spåret och så läser man matte på NA dubbelt så fort som på övriga program. På Teknikprogrammet läser man matte lika snabbt som på NA.

    Som sagt, jag personligen tycker att om minsta möjlighet finns för dig att gå i skola - så är det ett bättre alternativ  än att hoppa av.

    Men gymnasiet är frivilligt. Det är upp till dina vårdnadshavare att "skriva av dig" från skolan. Jag hoppas att rektor på ditt program, när föräldrarna ansöker om att du ska skrivas av från skolan, gör också ett försök att övertala dig och dina föräldrar om att det är bättre att gå i skola: du lär dig saker som du kan ha stor nytta av i framtiden.

    Jag skulle inte insistera lika mycket om du kunde få jobb nu mer en gång och hoppa av skolan pga du börjar jobba. Detta pga arbetslivserfarenhet är också mycket värdefull.

    Angående "utökad kurs" - så är det rektor på den gymnasieskolan där du är inskriven som beslutar om du får läsa utökade kurser. En elev kan ej själv bestämma att läsa U-kurser. Det är ett undantag. En elev ansöker och rektor beslutar.

    • : 1. Jag är medveten om det.
    • : 2. Ja jag håller med dig (er). Skolverket pushar oss alldeles för mycket. Jag tycker att välja program istället för kurser eller vanlig fortsättning av skolan är dåligt alternativ för oss ungdomar, för vi ändrar våra åsikter så snabbt. Men jag känner verkligen att jag har valt fel (känns att jag fick aldeles för lite information om olika möjligheter inom gymnasiet).
    • : 3. Smart. Men det är bättre ifall jag börjar plugga på matte c nu istället. Om jag har en A betyg i b kursen kommer jag psykiskt känna mig säker att jag har bästa betyg i 1a kursen och kommer därför att mentalt inte plugga lika hårt med matte c1. och det är just den kursen, första kursen som bygger upp fortsatt matte c på natur. Det kan mycket möjligt då leda till att jag kommer ligga efter i fortsatt matte c med en A i matte b.
    • : 4. Jag har 315 poäng från 9an. Jag kommer söka till en skola som har intagning 295 och medelvärde 314. Utöver det kommer jag lägga skolor som kräver mindre meritpoäng (bara för säkerhets skull). Har jag mindre möjligheter och rättigheter att konkurrera med de som går i 9an nu? Hamnar jag automatisk sist av ansöknings kandidater bara för att jag vill gå om ett år? Hur menar du där?
    • : "Eftersom vi avråder från att hoppa av, då tycker vi du bör söka till NA till nästa år helt separat och oberoende av dina studierpå Ekonomiprogrammet nu." Vad menar ni med separat och oberoende? blir det svårsare att komma in på en ny program och skola ifall jag hoppar av?
    • : Min fråga kvarstår angående ryska (moderna språk)
    • : Hoppas ni kommer ge mig ett svar som är partisk och som angår just min situation, möjligheter och det jag vill (som jag beskrev i föregående texter)
    • : Tack på för hand :)
    • : EXTRA FRÅGA: Om jag hoppar av skola och då förlorar studiebidrag, kan jag få den på nytt när jag börjar läsa naturvetenskap?
    • Anna : Jag har nu utökat mit svar till dig, hoppas jag inte glömt att svara på någon punkt. :) Lycka till!
    • : Tack så mycket för alla svar! :)
    Läs alla kommentarer