Danne
    Hej. Vanligtvis vet jag svaret på den här frågan men nu är det så att jag har gått 4 veckor på KTH utan att klara kursen, hoppat av, börjat på Receptarieprogrammet och planerar på att hoppa av efter nästa kurs.

    Behöver jag betala tillbaka mitt studiebidrag som jag har samlat på mig under dessa 4 receptariekurser? (ingen av dem har jag klarat heller).

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Danne!

    Det är CSN, Centrala Studiestöd Nämnden, som beslutar kring Studiemedel. Det är deras tolkning av reglerna, beslut och bedömning som gäller. Om de anser att du inte hade rätt till Studiemedel som du redan har fått, kommer de att skicka återbetalningskrav till dig.

    Allmänt gäller: så länge du är inskriven på utbildningen (inte hoppat av) - har du rätt att behålla studiemedel för alla de veckor som du har studerat, oavsett klarade poäng (detta gäller inom det redan beviljade Studiemedelsperioden, dvs om du redan fått beslut om att du under en viss period kommer att få Studiedemel). Du behåller Studiemedel för hela veckors studier, dvs om du läser måndag - t o m torsdag, men inte på fredag, har du inte rätt till studiemedel under hela den veckan, under vilken du hoppade av, men om du läser t o m fredag - då har du rätt till Studiemedel för hela den veckan.

    Pga du inte klarade av att få godkända högskolepoäng, kommer du få problem nästa gång du söker Studiemedel. Du kommer troligtvis få besked att du måste först inkomma med godkända poäng vilket i praktiken innebär att du måste läsa utan att ha Studiemedel, och sedan kan du få Studiemedel för fortsatta studier.

    Det är så det brukar vara men i vissa fall kan CSN göra undantag, t.ex om läkarintyg finns som förklarar varför den studerande inte klarade ta godkända poäng.

    Hoppas mitt svar blir till hjäp för dig!

    L.

    Liselotte
    • : Tack så mycket
    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    • : Ni är bäst.
    • Anna : Tack Danne! :)
    Läs alla kommentarer