Elias
    Jag har läst på universitetet sedan i höstas (14 veckor nu) och ska hoppa av mitt program. Jag har fått både lån och bidrag från CSN. Räcker det med att kontakta CSN och att anmäla studieavbrott till mitt lärosäte, eller ska jag rapportera in till antagning.se eller något liknande? Jag vill inte hoppa av kursen utan programmet!
    Min andra fråga berör CSN. Eftersom att jag har studerat 14 veckor och CSN har ett resultatkrav på 62,5 % så bör det betyda att jag behöver ha klarat av:
    0,625= CSN:s resultatkrav
    14= antalet veckor jag studerat.
    20=antalet veckor på en termin.
    30=antalet högskolepoäng för en termin.

    20/30=1,5
    1,5*14=21
    21*0,625=13.125
    Alltså ska jag ha klarat Drygt 13 högskolepoäng för att få bibehålla rätten till att söka CSN vid framtida studier?
    Stämmer detta? Kan det ta tid för min skola att få in besked till CSN eller sker det vid kontakt med CSN?
    Hoppas det inte är omöjligt att besvara mina många (och långa) funderingar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elias,
    ang. CSN regler är det bäst att fråga just CSN, för att det är de som tolkar reglerna och fattar beslut. Vad jag vet av tidigare erfarenhet, så kräver CSN godkända betyg på avslutade kurser (det är alltså inte närvaro på föreläsningar eller att du var inskriven i skolan som CSN klassar som RESULTAT, utan när kursen är slut och betygsätts så ska man ha fått "G" - godkänt betyg på kursen, och då "tillgodoräknas" alla de poängen som är "den aktuella kursens volum", och att det hjälper annars inte att ha varit 100% närvarande på alla föreläsningar, om det i LADOK /register för högskoleresultat/ inte blir reg. godkända poäng (som endast sätts på med Godkänt resultat avslutade kurser). De flesta av högskolekurser avslutas med en tentamen (ofta skriftlig) - det är alltså på tentamina som man ska ha fått Godkänt.

    Om ingen av dina kurser avslutades inom de 14 veckor som du läste, och du med det ej fick ngt. Godkänt betyg, så kan det tyvärr bli så att du får "noll" som resultat av dina studier hos CSN. Du har rätt att behålla pengarna för de hela veckor som du har studerat, men nästa gång du söker studiemedel, kommer CSN kräva att du först redovisar tillräckligt antal Godkända högskolepoäng; det är i alla fall så vi fick det förklarat från personal på CSN. Men fråga dem gärna direkt - och få svar från dem; detta pga, oavsett vad jag säger, så är det ju ändå CSN som bestämmer i den frågan, och ingen annan.
    Känner till många fall där studerande som tidigare har hoppat av studier, fick nästa gång läsa en hel termin utan studiemedel pga de var tvungna att först "tjäna in" godkända högskolepoäng, innan de fick bifall på ansökan om studiemedel.
    Det kan därför vara taktiskt smart att stanna i studier så pass länge så att du hinner få godkända betyg på tillräckligt antal högskolepoäng.

    Hoppas det löser sig på ett bra sätt, oavsett vad du bestämmer dig för att göra!
    Vänligen
    ANNA